Kilobyte per Sekund.
När man laddar ner står hastigheten i formen "xx kB/sek", vad står det för:
[ kiloByte per sekund ] eller [ kiloBit per sekund ] ?
Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt
14 svar · 439 visningar · startad av erciz
När man laddar ner står hastigheten i formen "xx kB/sek", vad står det för:
[ kiloByte per sekund ] eller [ kiloBit per sekund ] ?
Kilobyte per Sekund.
och och när man snackar bredband å sånt så är det MBit/sek eller? och eftersom 1 byte = 8 bit så är 580kB/sek-s nedladdning lika med 4,64Mbit/sek i bredbandshastighet eller?
erciz skrev:
och och när man snackar bredband å sånt så är det MBit/sek eller? och eftersom 1 byte = 8 bit så är 580kB/sek-s nedladdning lika med 4,64Mbit/sek i bredbandshastighet eller?
Stämmer! Man brukar oftast tala om Mbit/sek när man pratar om hastigheten på olika internetanslutningar.
Fett! Kom nyligen upp i 660kB/sek när jag laddade ner Slackware:s Linux-dist ;) ...lär ju bli 5,28MBit/sek wow! här snackar vi broadband ;) ...synd att man inte får till såna hastigheter när man laddar ner mp3:er och filmer ;)
Vad är det för lina då?
...ingen aning, det är Uppsala universitets tror jag så den är nog inte dålig direkt... plus att det lär vara X antal som delar på bandbredden ;)
Okej, tycker alltid det går så segt när man sitter i datasalen på UU. Kanske är för att datorn e trög iofs.
erciz skrev:
Fett! Kom nyligen upp i 660kB/sek när jag laddade ner Slackware:s Linux-dist ;) ...lär ju bli 5,28MBit/sek wow! här snackar vi broadband ;) ...synd att man inte får till såna hastigheter när man laddar ner mp3:er och filmer ;)
Tja, 5mbit är ju definitionen för bredband så egentligen borde det inte vara så konstigt. :)
Grejen är att det är få förunnat att sitta på sådana linor då de flesta av våra bredbandsleverantörer fortfarande låter sina kunder snigla fram i allt från 0,5mbit till 2,5mbit. Men jag gissar att de har sina skäl. :l
På jobbet där jag sitter delar hela stället, en skola, på 4mbit. För hela stället! Helkasst. :l
Ibland önskar man att man fortfarande bodde i studentkorridor. våren 2000 hade vi (i dagens mått "bara") 2mbit rakt in i lyan för 75:-/månad. Det var tider det. :)
På min gymnasieskola (1997) delade drygt 500 elever plus personal på en 128 kbps-uppkoppling - fantastiskt! Kändes som att ha bredband när man kom hem till modemet.
på vår skola har vi 10 mbit radio lan till kommun nätet, men det känns som om det går i 56 k fart då alla fjortisar sitter på lunarstorm *störigt*
Skillnaden mellan byte och bit rent skriftligt är att bit förkortas med litet b och byte med stort B:
Megabyte: MB
Megabit: Mb
Observera också storleken på prefixet, M=Mega (x1.000.000) och m=milli (x1/1000).
Då föredrar jag nog att skriva ut bit/byte, eller i alla fall bit istället för att förvirra folk med gemener/versaler. På så sätt minimerar man risken för missförstånd när man snackar med folk som inte är så insatta, typ, majoriteten av folket på min arbetsplats. :e
Vanligtvis skriver jag megabyte som mb/MB och megabit som mbit/Mbit. Det blir nästan lättast så, så slipper man skriva om allt plus en lång förklaring. :)
Men skriver man "mb" när man menar megabyte är det ju som upplagt för missförstånd? Bättre att i så fall skriva Mbyte, mbyte, megabyte eller MB.
Dryden skrev:
Tja, 5mbit är ju definitionen för bredband så egentligen borde det inte vara så konstigt.
Nej... inte så konstigt kanske, men som sagt rätt ovanligt ändå...
...min hastighet beräknade jag från kbyte vid nedladdning, å då antar jag att "storleken" på protokoll-data mm inte är medräknad, så egentligen hade jag nog tillgång till ännu fetare lina vid tillfället... antar jag?