webForumDet fria alternativet

rippa

3 svar · 329 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg

Tänkte rippa mina CD-skivor med FreeRip.
Behöver därför veta vad några saker innebär, för att kunna göra rätt inställningar.

1. Stereo
- 1-Joint Stereo
- 2-Stereo

2. Write CRC's
- On/Off

3. Use Jitter
- On/Off

4. Read Mode
- 0-Autodetect
- 1-Atapi 1
- 2-Atatpi 2
- 3-SCSI read(6)
- 4-SCSI read(10)

Tacksam för hjälp!

eXodeMedlem sedan jan. 200320 inlägg

Re: rippa

Mira skrev:

Tänkte rippa mina CD-skivor med FreeRip.
Behöver därför veta vad några saker innebär, för att kunna göra rätt inställningar.

Jag vet inte riktigt vad du ska ha det till men jag skulle köra på

1. Joint Stero

2. CRC "OFF"

3. Use Jitter "ON"

4. 0-Autodetect

Dessa inställningar använder jag när jag rippar CD-Skivor till MP3.
vill du ha ett bra program som kan rippa CD skivor till antingen .WAV eller .MP3 så kan jag varmt rek. CDex
finns att hämta på: http://www.cdex.n3.net/
den har bl.a. stöd för CDDB och automatiskt lägga in titlar från CDDB till mp3 id3 och id3 v2 när du rippar direkt från CD -> MP3

MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg

Vore glad om jag kunde få en förklaring på vad dessa begrepp betyder, så att jag slipper fråga för varje olika typ av skiva jag ska bränna.

NicrosoftMedlem sedan dec. 19993 824 inlägg

Låter inte så bra med joint, om du inte behöver spara på bandbredd..

Definition: Joint Stereo

Mid/Side Stereo a.k.a Joint Stereo - The encoder encodes to a mid channel, which is just one full channel by itself that is averaged out from the two original channels, and a side channel which contains all of the stereo separation. Instead of encoding two full channels like with normal stereo, the encoder only has to encode one channel and part of another. Sometimes there is too much stereo separation for JS to reproduce, if such a situation occurs, the encoder will switch back to normal stereo. This doesn't happen very often though, on most songs, JS is used on about 95% of the frames.

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb