webForumDet fria alternativet

OpenWMS

14 svar · 364 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000833 inlägg

Tja ba..

Vet inte om det här är rätt forum.
Det jag skulle vilja veta är om OpenWMS är ett program, eller ett helt OS?

Har för mig att det är ett unix relaterat OS.

På jobbet så har vi OpenWMS för att hantera skrivarare.
Vi har många skrivare.

Någon som vet något om detta ?

// ranxerox

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Det är ett helt OS och har (om jag minns rätt) inte mycket likheter med Unix!

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

I vår organisation ligger t.o.m. VMS (det lilla som finns kvar) under Windows-sektionen, så speciellt UNIX-relaterat verkar det inte vara. :)

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci212711,00.html

OpenVMS är det operativsystem som NT till stor del bygger på, och i förlängningen Windows 2000 samt XP, vilket har fått en del förvirrade opensåsnissar att inbilla sig att NT skulle vara en ripp från UNIX, men OpenVMS är som sagt inget UNIX system, utan ett system byggt helt på egna concept.

OpenVMS på ett enda system, hade uppgiften att ha hand om British Railways signalssystem från 1981-1998 vilket den gjorde med bravur utan en enda uppdatering :)

A Brief History of NT
NT's history is closely tied to that of David N. Cutler, NT's chief architect. After graduating from Michigan's Olivet College in 1965, Cutler worked for DuPont. Although computers weren't his first interest, he ran simulations on Digital machines as part of his job at DuPont. Before long, Cutler was knowledgeable about software and decided he wanted to develop OSs rather than application software. He joined Digital in 1971 and worked at Digital's famous "Mill" facility in Maynard, Massachusetts, developing OSs for the PDP-11 family. RSX-11M is the first OS in which Cutler incorporated major concepts and design principles that later surfaced in NT. RSX-11M is a PDP-11 OS Digital developed for industrial and manufacturing control.

In 1975, Digital realized that its competitors were developing 32-bit processors and that this technology would lure customers away from PDP's 16-bit architecture. Gordon Bell, a legendary figure in computer history and then vice president of engineering for Digital, drove the development of the 32-bit processor, which Digital eventually named VAX. By this time a star within Digital, Cutler was part of the initial VAX development team. Digital had charged Cutler, along with Dick Hustvedt and Peter Lipman, with designing VAX's OS, VMS. Digital's primary design goals for VAX hardware included backward compatibility with PDP-11 processors and enough flexibility that VAX could be the basis for low-end desktop workstations as well as enterprise-level servers. Digital also made VMS backward compatible with RSX-11M and designed VMS to run on different size machines. Of this development period, Digital states in its company history that it was "betting the business" on VAX and VMS. In an eerie echo of Digital's statement, Bill Gates recently claimed that Microsoft is "betting the business" on NT 5.0.

http://www.win2000mag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=4494&pg=1

FUBAR

Refeer: Har svårt att tro att NT bygger på OpenVMS möjligt vis att MS har "lånat" idér och teknik från VMS.

Sedan att VMS's användargränssnitt sklijer sig betydligt från NT gör ju inte saken sämre/bättre :)

/red: Det var så att MS anställde dom som i princip hade gjort VMS för projektet OS/2 NT vilket senare döptes om till Windows NT pga att Windows 3 blev populärare on OS/2 (plus eventuell dispute mellan MS och IBM).

men va fan, läs artikeln som jag citerar och länkar till, spelar du dum eller?

har fan aldrig träffat på någon som är så j-a seg som dig gunnard, i din red skriver du ju tom det som står i artikeln... :OO

sedan spelar det ingen roll vad du "tror" gunnar, tro kan du göra någon annanstans, det är ett faktum att nt är baserat till stor del på openvms, men klarar man inte av att söka fakta själv utan tror och tycker förblindad av sitt hat mot ett företag så blir det som det blir.

amatör.

Reefer:
Patetiskt att posta två inlägg eftervarandra.
Det jag påstår, och läst i artiklarna är att NT inte bygger på OpenVMS utan möjligtvis VMS! Det ÄR snarare så att dom tagit idér/tekniker från VMS, pga att dom anställde dom som gjorde VMS, och implementerade det när dom gjorde OS/2 NT vilket senare blev Windows NT.

Det var så att MS anställde dom som i princip hade gjort VMS för projektet OS/2 NT vilket senare döptes om till Windows NT pga att Windows 3 blev populärare on OS/2 (plus eventuell dispute mellan MS och IBM).

Är vad jag skrev, är det något fel i det?

Eller är det din vanliga stil, så fort någon kritiserar MS så träder du fram och "idiot" förklarar personen?

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Tja, tanken bakom NT var ju att komma ifrån ett DOS baserat operativsystem och MS anställde som sagt VMS-designers som David Cutler för att utveckla en ersättare till win 3.1. Projektet utmynnade i NT 3.1... tyvärr så ville användarna fortsätta med crapsystem som hade DOS i botten varpå win9* & me sorgligt nog blev de stora mjölkkossorna åt MS. Marknaden styrde mao.. även om det inte var särskilt lyckat.

Underhållande dialog mellan GunnarD och Reefer, dock :e

Du är ett klart fall av ålderssenilitet GunnarD :OO

Kanske dags att börja knyppla rosetter eller något?

Men ta det lungt lilla Reefer och väx upp.

Ja, ja ... som avslutning citerar jag M. Uggla som jag tycker passar in på dig Reefer:

Där järnan tar slut tar nävarna vid ...

eller hur var det nu han skrev, kommer inte ihåg så mycket på ålderns höst :)

ps. för er som inte fattar ironi när ni läser det så var det sistsa sagt med en vis ironi! ds.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Gunnar -- don't feed the troll. ;)

Är väl ingen som läser vad Reefer skriver ändå? Jag slutade i.a.f. göra det för länge sedan.

Robban skrev:

Gunnar -- don't feed the troll. ;)

Är väl ingen som läser vad Reefer skriver ändå? Jag slutade i.a.f. göra det för länge sedan.

Uppenbarligen har du gjort det eftersom du skrev ditt inlägg, pappskalle...ojdå, ditt lilla försök att spela tuff misslyckades visst, vad ska du nu hitta på?

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Men vad är det här?
Riksmöte för jättebäbisar eller?

Visst. Det var underhållande att läsa i början men nu är ni ju bara patetiska. Om ni vill fortsätta kasta glåpord på varandra, var goda gör det privat...
En rätt intressant fråga mynnar ut i rent jävla skitsnack. Och det har hänt förr...

BAH!

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb