webForumDet fria alternativet

Cubase

8 svar · 384 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Jag har problem med synkningen av anslag och ljud när jag skall använda mig av VST instumetnt i Cubase nång som har något tips vad det kan vara?

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag är ingen expert men jag har upplevt samma sak och i mitt fall trodde experterna att det var ljudkortet som var flaskhalsen. I det fallet är det enda botemedlet att köpa ett bättre ljudkort.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Det ni upplever kallas latency och är en fördröjning mellan knapptryck på MIDI enhet och uppspelning av samplingar.

Det är korrekt att det beror på ljudkortet men inte så mycket på hårdvara som på mjukvara.

Ett vanligt soundblaster har en latency på upp till flera hundra ms vilket gör det i princip värdelöst i dessa sammanhang.
De nya audigykorten har mycket bättre prestanda.

MEN om man har ett soundblaster live eller vissa andra kort kan man byta ut drivrutinerna till tredjepartsdrivare som får ner latencyn till mellan 5 och 15 ms vilket är bättre än vad audigykorten har som default! :)

Naturligtvis finns det långt mycket bättre kort med fantastiskt prestanda som man egentligen skulle föredra att använda i mer froffesionella sammanhang, men för "hemmapillande" duger livekortet med specialdrivare bra!

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du råkar vål inte ha ngn länk till bättre drivers?

Visst har jag det :)

Det står rätt så mycket om ämnet i hjälpen.
Tips: Det är ASIO som ni egentligen är mest intresserade av.

Detta meddelande dyker upp när jag försöker installera nämnda drivrutiner. Stabilt! :)

This application has failed to start because MFC42D.DLL was not found. Re-installing the application may fix this problem.

RED: Glöm det. Man var tydligen tvungen att ladda ner MFC- och MSVCRT-biblioteken för att det ska fungera i XP.

Japp!
Man kan ladda hem den filen och en till och lägga i systemmappen från samma ställe :)

Från faq:en

Q. Why does Windows tell me that I am missing required DLLs when I try to install the kX driver?

A. The kX Mixer and kX Setup are statically linked to certain Windows DLLs, which may or may not be found on every system. You can download the required files from the kX Download page if they are not present on your system.

Red: Hehe... Problemet uppenbarligen avhjälpt på egen hand, låter detta stå kvar i alla fall

Problemet med fördröjning uppstod för min del endast när jag körde Reason 2 genom Cubase med "ReWire". Jag använde alltså Reasons ljudmoduler med Cubase och fick då en fördröjning på minst en halv sekund. Spelade jag däremot direkt i Reason så var det inga problem.

Effekten av kX-drivrutinerna var att fördröjningen även infann sig när jag spelade direkt i Reason, så i min dator får de inte vara kvar. De fungerar säkert jättebra för vissa men i mitt fall det har det förvärrat problemet. Eller så är det jag som är klantig och inte förstår mig på detta. ;)

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Jag har soudblaster audio pci 128 tyvärr hittar jag inte den driven i den där kx filen man laddar ner.
Är det någon som vet vart man kan ladda ner driver till detta ljudkort så att man slipper latency?

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)