webForumDet fria alternativet

spela av streamad musik/film?

Program & appar

17 svar · 1 326 visningar · startad av orvar

Medlem sedan feb. 2001105 inlägg
Frågan#1

Tjena!
Har hört talas om något progam som kan "spela av" tex streamad film och lägga den i en fil. Vet någon vad det är för program?

Är även (mer) intresserad av ett program som gör samma grejj fast enbart med ljud. Tex om man sitter o lyssnar på P3 live på nätet så vill man spela av ett program därifrån och lägga det i en mp3-fil.

Är tacksam för tips.

Medlem sedan nov. 2001294 inlägg

Prova att söka efter SoundCapture på www.download.com.

Vill du spela in P3 Live eller? :)

tack!
tänkte mer på P3Dans / P3Klubb :)

Blir kvaliten dålig (eller mindre bra iallefall) för dig också även när du valt 44100Hz och 128Kbps?

Jag har bara spelat in en konsert hittills (inte bästa kvaliteten) och jag har inte det bästa musikörat så jag har svårt att avgöra.

När jag lyssnar på p3 är kvaliteten 96,5 kbit/s. Så redan där är ju kvaliteten lite sämre än 128. Men kvaliteten kanske blir bättre om man har mer bandbredd.

ok, så om du lyssnar på konserten du spelar in samtidigt som du spelar in den, och sen lyssnar på den inspelade filen så hör du ingen märkbar skillnad?

För mig blir det nämligen en markant kvalitetsförsämring. Det låter helt ok när jag lyssnar live på P3 över nätet, men när jag lyssnar på inspelningsfilen är soundet mer "grumligare".

Jag tror inte jag var vid datorn när jag lyssnade på konserten. Jag har inte programmet på datorn längre så jag kan inte prova. Det gick inte att nå deras server nu heller, men jag ska ladda ner det snart (Coldplay har konsert på måndag :)). Jag hör av mig då om resultat om jag kommer ihåg det.

Hör gärna av dig om du hittar något bättre program. Jag vet att det finns flera bra program, men de fungerar bara via Winamp eller liknande. SoundCapture är det enda jag hittat som är gratis och spelar in allt streamande ljud.

Nu kunde jag ladda hem programmet och visst är det skillnad på ljudkvaliteten. Ljudkvaliteten på konserten jag spelade in för ett halvår sedan är helt klart bättre.

Ett annat problem är att även ovälkomna ljud spelas in. För mig låter det varje gång jag öppnar en länk i Explorer. Hur tar man bort detta ljud?

ok, såg att man kunde ladda hem äldre versioner på sidan också, får ta o prova med en av dem o se om det blir bättre.

Jag har satt mute för alla kanaler på mixern utom Play Control och Wave/MP3, har iochför sig inte haft några aktuella ljud som kunnat störa inspelningen så jag vet inte om de kommer med eller inte. Men du kan ju alltid pröva :)

Jag kollade på download.com och där var det ju inte något program som var gratis. Man får väl följa strömmen o skaffa Linux, lär ju finnas en uppsjö av gratisprogram för det aktuella området inom Open Source :OO

Medlem sedan nov. 2001131 inlägg

http://streamripper.sourceforge.net

fungerar utmärkt för ändamålet

:birp
det var riktigt bra ju!!

synd bara att det bara funkar me winamp... för man kan inte få winamp att streama real-filer va? P3 kör ju real :l

Medlem sedan mars 2001325 inlägg

:birp
det var riktigt bra ju!!

synd bara att det bara funkar me winamp... för man kan inte få winamp att streama real-filer va? P3 kör ju real

Kolla in denna sidan:
-> URL

/ Martin

Jag installerade pluginet och det fungerade som det skulle enda till jag skulle spela p3 live i Winamp. Denna adress fungerar att klippa in i RealPlayer, men inte i Winamp:

http://www.streaming.telia.com/startmedia/default.asp?k=137&n=p3

Gissningvis är det pga att adressen inte har något filtillägg. Hur kommer jag runt problemet?

Är det någon som har någon lösning på min fråga ovan?

Ledsen att jag tjatar men jag vill spela in Coldplays konsert ikväll så jag har lite bråttom.

Medlem sedan mars 2001325 inlägg

*hmm* Om jag sparade hem filen så fick jag följande adress:

rtsp://rnre.streaming.telia.com:554/broadcast/*/encoder/ti/rntr/a137/s47866.rm?key=RfD7mKSK2oF

:)

/ Martin

Tyvärr fungerar det inte. P3 spelas i Winamp men det går inte att spela in med StreamRipper. I StreamRipper-fönstret står det:

"Winamp is not listening to a scream"

Det fungerar som det ska när jag lyssnar på andra radiostationer lämpade för Winamp.

Har någon en lösning på problemet.

ja mejlade P3s webbchef igår och fick svar idag att hon inte visste hur man skulle göra men att hon skulle höra med någon som vet och sen höra av sig... postar igen då jag får svar... om jag får svar.

Jag har fått det att fungera nu.

Genom att ändra egenskaperna för inspelning på din egen dator kan du få den att spela in allt som spelas på ljudkorten.

Dubbelklicka på högtalaren i nedre högra hörnet för att få upp "Play Control", Alternativ - Egenskaper där man väljer Inspelning och kryssar i "What U Hear". Detta går dock inte på alla ljudkort utan då hänvisas man till SoundCapture eller liknande program. Det finns diverse som fungerar mycket bra (till skillnad från SoundCapture), men de kostar pengar.

Nu kan du spela in det streamade ljudet med vilken ljudinspelare som helst. Att rekommendera är en ljudinspelare som sparar direkt till mp3-format. Jag använder MusicMatch, vars basversion är gratis.

Intressant att se vad p3 svarar. Jag tror att de inte riktigt tycker att folk ska spela in deras radiosändningar. Man skulle ju t ex kunna göra värsta bootlegsverksamheten på deras p3 live-spelningar.

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg

Total Recorder, http://www.highcriteria.com/ är väldigt bra. Då kan du välja extern mp3-encoder såsom exempelvis LAME, http://www.mp3dev.org/mp3/
http://www.riphelp.com/downloads/lame_codec.html

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)