webForumDet fria alternativet

trasig fil?

10 svar · 317 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg

Jag har några filer på en diskett... jag skulle öppna en av dom (en som jag använder regelbundet för att skriva info på, Excel) men då hakar diskettstationen upp sej när den försöker läsa - även om jag bara markerar den (försökte kopiera den till HD'n) - och så håller den på tills jag trycker ut disketten igen...

Har försökt flera ggr med omstart emellan - resten av filerna går att öppna, men inte just denna - vad kan ha hänt med den?
Går den att rädda på något sätt?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

kör en scandisk på disken...

phuh... det var inte det lättaste att ens hitta scandisk... för i win2000 finns det inget som heter så... det heter "error-checking"
Och det fanns inga error enligt den...

Hittade även backup-funktionen och testade den... den säger däremot att det är fel på flera filer...

"WARNING: Portions of "\info.xls" cannot be read. The backed up data is corrupt or incomplete.
This file will not restore correctly."

Så det är kört antar jag...

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Jobbade mycket med disketter på jobbet för att mellanlagra mellen server och bärbar men kom ganska snart på att dom är nästintill engångs. Livet blev mycket enklare med nätverk, men det hjälper väl knappast dig.

Troligen går det inte att rädda din diskett, men föröka måste man ju :(

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Ett bra att ha freeware Drive Rescue du kan pröva med också.

Annars är det väl typ Nortons Diskedit och manuell sektorläsning som gäller. Den lär ju inte vara fragmenterad iaf.

Av 32 Excel-filer fungerar 11 st - men dom viktiga går inte att få fram. Några filer har fått innehållet utbytt, men dom flesta ger felmedd. att dom är skrivskyddade (det är dom inte) eller att servern inte svarar som dok. ligger på (har lagt dom på en HD)...

Kan jag göra nåt mer?
Vad kan ha hänt? Kan vara bra å veta om man kan undvika det nästa gång...

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Vad kan ha hänt?

Du har använt dig av djävulens påfund helt enkelt. Jag själv litar inte längre på disketter för lagring av viktig information. Jag lider med dig men man lär sig bäst den hårda vägen tyvärr. Om du måste fortsätta att spara på diskett så spara på fler än en så kanske du kan minimera risken med förlorade data eller helt enkelt maila filerna, om du har möjlighet, istället för att transportera dem på disketter...

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Kan jag göra nåt mer?

Bränna ner dom på en CD.

Dom trasiga???
Blir det verkligen bättre av det...?

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Nä filerna blir inte bra av att spara/transportera dem på annat sätt än diskett. Jag (och JaktJanne?) menar att du i fortsättningen ska undvika disketter så länge du kan :)

Jo, det förstår jag... men när jag frågade "kan jag göra nåt mer" så menade jag med den disketten som nu gick sönder...

Förresten, är det nåt speciellt med Excel.filer?
Det var bara såna som var trasiga... Virus?

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)