webForumDet fria alternativet

Tangentbortsträning...

11 svar · 567 visningar · startad av Josef

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Hejsan.

Finns det någon här som har något bra tips om tangentbords-tränings-program, eller kurs på nätet eller liknande???

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

skriv mkt så lär du dig. prova med att hålla den rätta fingersättningen, men den kan inte jag ;)

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Hitta på en riktigt lång berättelse som du skriver. ;)
Vänster hand: Lillfingret på A och pekfingret på F.
Höger han: Lillfingret på Ö och pekfingret på J.
Båda tummarna på Mellanslag.
Sedan är det bara att flytta runt på diverse sätt som jag tror att du själv förstår. ;)

/Mika3l

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Frugan kör ett från SPCS (16-bitars), och jag vet att det finns tom svenska såna shareware. Gör en sökning är mitt tips. :)

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

börja chatta... då sitter man å skriver hela tiden utan att det är tråkigt ;)

Ett tips till apropå Mika3ls inlägg: Det flesta tgb har en blindprick på F o J men är det är för tätt för fingerbredden så jag föredrar ett natural med pekfingrarna på G o H och blindhittar dem som närmast mellanrummet i mitten med tummarna mot spacekanten.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

hela denna texten jag skrivit nu är skriven med rätt fingerställning. Måste bara informera att jag har haft kursen "textbehandling 30 p" på gymnasiet, kan säga att den kursen har underlättat hyfsat mycket ;)

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag har köpt Tangenta som mina ungar får träna på. Det funkar bra tycker jag. :)

SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Finns det inte ett prog som heter just: "tangentbordsträning" ?! :q

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det finns (fanns?) ett hederligt gammalt DOS-program när jag gick i gymnasiet i början av 90-talet som hette Touch - det var kanonbra!

Att som joser medvetet sätta fingrarna fel tycker jag är vansinne. Hur enkelt blir det att skriva när ett vanligt tangentbord måste användas..? ;)

:stefan: > Det ligger en massa praktisk erfarenhet bakom standard fingersättning, och där startar man väl alltid i träningsprogrammen. Det är där Josef startar iaf.

Sen får man inte fastna där och skylla på tangentbordet om det inte funkar bra i längden. ;)

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Tackar för alla smarta svar...

Men det finns alltså ingen som har någon faktisk URL till något bra program som man kan ladda hem???

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)