Detta är nog inte rätt forum, någon moderator får ta och flytta det om det finns nåt bättre forum.
Det är så att jag fick ADSL igår (Telia) och efter det har det brusat väldigt mycket i telefonen. Ringer jag någon kan dom höra mig perfekt, men jag kan alltså inte höra den andra personen så bra. Vad kan detta bero på? Kan det vara därför att ADSL:et inte är inkopplat i första telefonuttaget?
Väldigt stor chans att det är så.
Mina telefonjack var kopplade parallellt så att det gick att prata i alla samtidigt och det blev ett j****a liv i luren när jag skaffade ADSL, fick göra mig ett 1:a jack där modemet sitter och nu är det tyst, alla andra jack som ligger efter har jag som tidigare och det är inga problem.
Aha, tack så mycket. Skall pröva att koppla in det i första jacket, får hoppas att det blir bättre då.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Låter som JaktJanne slog huvudet på spiken!
Fick hjälpa en kompis med hennes ADSL, hon tyckte det brusade och sprakade i luren också. Det visade sig att de hade satt ADSL-modemet i första jacket som man ska, men sen hade de splitat linan och dragit in en till ledning i datorrummet som de SEN hade lyckats spika hål i kabeln på när de fästa den vid väggen.... väldigt smart.... NOT!
På denna lina hade de dessutom sin bärbara telefon och kunde inte fatta varför det lät konstig i luren när de ringde. När jag bad dem sätta telefonen i det andra jacket och låta ADSL-modemet sitta för sig själv så blev det genast bättre.... hmmm... blondin? Ja!
Har prövat att koppla in det på första jacket nu. Det blir fortfarande samma brus :l En annan sak som jag har märkt är att den kopplar ner mig från internet om någon lyfter på telefonen eller om någon ringer till mig :x
Har ni fler idéer på lager? ;)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag hade samma problem. Då kopplade jag ADSL-modemet genom ett åskskydd, och kablarna var tydligen inte kompatibla med varandra. När jag sedan sket i åskskyddet och kopplade ADSL-modemet direkt till telejacket så blev allt bra, kan det vara något sådant? Var noga med att bara använda sådana sladdar som följde med modemet.
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg Har du kopplat i en splitter med? Det filtrerar signalen så det bara är telefonfrekvenserna som går vidare efter jacket det sitter i. Om det är operatören som levererat modemet kanske splittern är inbyggd.
Eller
Jacket du tar ADSL-signalen ur kanske är inte seriekopplat. Nedre skuvparet till, övre (det hopkopplade) skruvparet från och vidare till nästa jack.
Du får koppla om jacken eller avstå från att använde dom det brusar i.
Tack för all er hjälp!
Det är ett separat filter. Jacket som jag tar signalen ifrån är seriekopplad (enligt min far iaf ;)). Jag kan tyvärr inte avstå från att använda något av jacken, eftersom det brusar i alla jack. :l
En annan person på ett annat forum trodde att det var fel på filtret. Får nog ta och ringa Telia och reda ut det här.
Kan det vara så att det hela på nåt sett störs av närliggande kablar? Har nämligen en strömsladd, compositkabel och tv-kabel liggande precis bredvid.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Proppen till splittern och modemet måste sitta "innerst" i jacket så att säga, om man har flera grejor inkopplade som telefonsvarare, nummerpresentatör osv måste de sitta efter splitterns propp. Men sen kan man bygga på hur mycket som helst - jag hade svararen, presentatören och en telefon i samma jack. :)
Sen är jag inne på samma linje som joser: Se till att när du har en telefon i jacket inte hör någon annan lur samtidigt - förstajacket ska bryta allt.
Kablarna borde inte störa nåt tycker jag...
Det är fixat nu. Mellanproppen var felaktig, fick pröva tre stycken innan jag hittade en som funkade. :D