webForumDet fria alternativet

Partition Magic Pro 7 problem

1 svar · 193 visningar · startad av Jamppi

JamppiMedlem sedan apr. 2001463 inlägg

Hjälp.
Jag skulle dela upp min nya HD i två delar med två olika operativsystem men vela ändå inte förlora informationen på den. Som tur var så hade min bror då Partition Magic Pro 7 och var vänlig nog att låta mig använda detta för mitt ändamål.
Tjolahopp, allt såg fint ut när den dela upp den i två, kollade storlkear och så vidare.

Men efter alla uppgifter, när jag skulle starta upp den. Ingenting. Inte ett tecken av liv, den hade "tappat bort" partitionerna. Ännu ingen svett, jag tog bara mina "recovery disks" i tron att de skulle lösa alla problem.

När jag väl startat upp recovery saken och konstaterat problem nr. 1516 ("Partition imporperly dismounted") och läst på powerquests F.A.Q sida att detta brukar lösa sig om jag kör Scandisk, eller Chekdisk på partitionen.
Okej, toppen - tänkte jag - då är detta snart löst.
Men icke, nästa problem uppstod inom kort, den partitiondelen hade ingen enhetsbeteckning.
Alltså kan jag inte köra scandisk på den. Och hur jag än försöker ge denna partiton en betckning så fungerar det inte.

Partitonen jag talar om är i NTSF filformat.

Så finns det något sätt jag ge den disken en beteckning?

Jag kan inte heller konvertera disken till någon annat filformat för då kommer fel nr. 1516.

Formatera går inte för sig för det finns för mycket värdefullt på denna disk.

Om inte ni har någon lösning så är sista utvägen att skaffa en till disk, stor nog att kopiera partitionen till den. Vilket också enligt Powerquest hade löst problemet. Förhoppningsvis så slipper jag det, med er hjälp.

:x

Tacksam för all hjälp

JamppiMedlem sedan apr. 2001463 inlägg

Ah, det löste sig.

Det visade sig att den andra partitiondelen jag hade inte var skadad. Så det räckte med att formatera den, installera in 98 och sen XP. Och så voilá, den hittade all information på den partitionen som var skadad. :birp

286 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
135 ms — hämta forumlista (db)
137 ms — hämta statistik (db)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)