webForumDet fria alternativet

Mp3-encoder

19 svar · 764 visningar · startad av Erik Juhlin

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag ska hem till föräldrarna i helgen och då tänkte jag lägga över min pappas U2 album på hårddisken i mp3-format.
Någon som kan tipsa om något bra och enkelt program som hjälper en med det?
Det vore bra om man kunde konvertera hela album på en gång och man bör kunna välja kvalitet..

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

prova musicmatch jukebox.
www.musicmatch.com

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Audiograbber är alldeles utmärkt! :)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

henkeMedlem sedan dec. 1999286 inlägg

Om du vill ha bästa möjliga kvalitet* ska du använda Eac som ripper och Lame (förslagsvis med RazorLame som gui, men Lame fungerar även med andra program) som encoder (båda är gratis). Länkar: http://www.exactaudiocopy.de
http://www.dors.de/razorlame

Om du kör Lame rekommenderar jag 192 kbit, joint stereo och quality optimization. (Väljer du högre bitrate är det stereo mode som gäller för bästa kvalitet.)

Även program som använder FHG (Frauenhofer) är mycket bra, men eftersom FHG kostar fett med pengar samt är en långsammare algoritm är valet (i mitt tycke) lätt. Vissa anser också att FHG ger sämre kvalitet än Lame.

Du ska under INGA omständigheter använda Xing som ger dålig kvalitet (Xing i kombination med VBR** ska vi inte tala om)!!!

*med avseende både på hur det mänskliga örat uppfattar ljud samt på hur väl frekvenskurvorna på mp3-filen överensstämmer med originalet.

**various bitrate

[Redigerat av henke den 26 jan 2001]

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

tur att man förstod mycket av det där... ;)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

@anders, Eac och RazorLame är som tur är grymt lättanvända... :h

Till Windows (2000)?

Och är alla de ni nämnde gratis?

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Alla program som är postade är för Win.

Eac och Lame är som sagt gratis medan endast begränsade versioner av MusicMatch och Audiograbber är gratis...

Jag kör med Eac + Lame nu. Men hur stänger man av VBR?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Du klickart på menyn där uppe...

EAC > Configuration Wizard. När du komemr til lame configuration väljer du "Use lame standard settings" istället för "use recommended settings (from r3mix forum)"

Sedan så klickar du på EAC > Compression options. Därefter på fliken External compression.

Det borde se ut ungefär som bilden här...

Du kan klicka ur "Use CRC check" det tar bara längre tid....om du inte vil använda config. wizarden öppnar du direkt compression options och plockar bort det som står i den där additional command line och replikerar bilden som jag skickade med.

lame.jpg
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag får rysningar varje gång folk rekommenderar Audiograbber.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om du kikar riktigt noga kommer du upptäcka att tråden är över två år gammal... ;)

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

:stefan: skrev:

Om du kikar riktigt noga kommer du upptäcka att tråden är över två år gammal... ;)

...svarar han som har bytt identitet sedan han en gång rekommenderade Audiograbber. ;)

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

henke skrev:

@anders, Eac och RazorLame är som tur är grymt lättanvända... :h

Jag visste inte att @nders var ett Mp3-kodningsprogram. :e §e Och inte att han var lättanvänd heller :birp

Kul med gamla trådar

PS! För mac-användare som är ute efter makalös speed i sin mp3-kodning rekommenderas itunes :e fast det vet nog alla mac-användare redan :birp

Jikes, det var så länge sen jag skrev tråden. Inte förrens nu bränner jag ner hans plattor. :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

En annan kör med CDex och rippar till OGG, mindre storlek, bättre ljud :D

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Flyttas från Musik & Media..

Har rippat typ 20 U2 plattor nu. Tror inte jag vill göra om det... :)

Blev 3 skivor. Smidigt i bilen. :)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

spango skrev:

En annan kör med CDex och rippar till OGG, mindre storlek, bättre ljud :D

Hur mycket skiljer ogg is storlek och hur skiljer sig ljudkvalitéen?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det beror lite på hur encodern är implementerad. En bra mp3-encoder (t.ex. LAME) låter vad jag märkt ungefär lika bra vid 160 kB/s som en bra ogg-encoder (t.ex. OGG Vorbis-encodern) med kvalitet på ungefär 5.2, vilket är ungefär samma bitrate (genomsnittligt, ogg använder enbart varierande bitrate).

En mp3-fil (160 kB/s) på ~5.5 MB blev ~5 MB stor när jag använde ogg (kvalitetsnivå 5.2, ungefär) i stället för mp3. Hur skillnaden är om man använder varierande bitrate på mp3 vet jag inte.

Observera att detta bara är mina subjektiva iakttagelser. Inga vetenskapliga sanningar :)

Sedan har mp3 en del icke-tekniska fördelar, typ att CD-brännarprogram, musik-appliances (vissa Minidisc-lirare, mp3-spelare et.c.) stöder mp3 men inte ogg. Egentligen är det hugget som stucket (återigen, detta är min subjektiva uppfattning), det är ju inte särskilt många privatpersoner som besväras av patenten på mp3-formatet.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)