Jag har nu installerat BeOS på min egna dato och vill komma ut på internet.
Jag har en Comhem uppkoppling, men vet inte alls hur jag ska göra för att komma ut på internet. Jag testade att bara skriva http://login1.telia.com i Netpositive, men det funkade inte.
Jag kan ju också nämna att jag har ett 3com nätverkskort.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Låter som något slags problem med DHCP...
Hur man kollar det vet jag dock inte.. 
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
DHCP = ?
------------------
/Erik
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol, dvs ett protokoll för tilldelning av IP-adress, mm..
Och om ens DHCP-klient (programgrejen på din dator som tar emot denna info) inte fungerar så kan du inte heller surfa..
Men jag är inte direkt haj på BeOS.. 
Men testa "ifconfig"

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Allt du behöver göra är att gå till nätverksinställningarna och kryssa för DHCP. Eftersom jag inte har BeOS uppe kan jag inte berätta exakt hur du ska göra men du får leta lite.
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
Bockade för det, men det funkar ändå inte..
Någon som har något annat tips?
------------------
/Erik
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Felias servrar kanske är nere? 
Händer mig rättså ofta iaf. 
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
Nej, det kan man nog utesluta.
Det är ju ganska underligt om servern ligger nere precis när jag har igång BeOS. Annars krånglar aldrig uppkopplingen...
------------------
/Erik
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Då vet jag inte...
Kan bara säga att telia adsl har fungerat finfint (njaa... så gott det går med telia
) med linux... och jag vet minst en som har telia comhem som kör allehanda OS utan problem.. 
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
Usch vad jobbigt! Kan ju inte använda BeOS då..
Och Telia supporten går ju inte att ringa. Senast jag ringde dit sa de typ "Öhh, vad är BeOS?".
------------------
/Erik
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Ajdå... Den där inkompetent-support-sjukan går visst hos alla ISPs... 
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg En liten parentes bara, har du fyllt i DNS-server?
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Måste man det ?
När jag körde RedHat uppkopplad via telia adsl så behövdes inte det...
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
Var gör man det och vad är DNS-servern?
------------------
/Erik
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg På internet finns egentligen inte adresser som www.webforum.nu eller www.altavisa.com. Allt rör sig kring IP-adresser. En DNS-server länkar (om inte jag har fattat fel) rätt domännamn till rätt IP-adress.
Du har rätt Kim (DNS står för Domain Name Server btw). Jag skulle tro att man fyller i vilken DNS server som skall användas i nätverksinställningarna...
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag borde veta sånt. Jag läser ju trots allt Internetsystem på högskola 
Men vad är DNS-servern till Telia då?
Vill verkligen få igång det! Lekte lite i BeOS när jag var hemma hos mina föräldrar och nu är jag sugen på att få det att fungera här i min lägenhet!
------------------
/Erik
[Redigerat av Erik Juhlin den 24 sep 2000]
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Själv kör jag via Telia ISDN och de har DNS: 10.0.0.1 samt 10.0.0.2
Kan hända att det är samma för dig, även om du är ansluten via kabelnätet. Annars borde deras support kunna ge dig DNS-info.
Har iofs hört något om att comhem har ett konstigt inloggningsförfarande via webbläsaren - kan ju vara så att de utnyttjar funktionalitet som inte finns i netpositive - detta har jag dock ingen aning om.
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Det ska gå att få Telia Comhem/ADSL att fungera i *nix..
------------------
Mvh Yrin Eldfjell