RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Sitter, i skrivande stund, och laddar ner BeOS 5... Tänkte blåsa lite maskiner så här under långledigheten.
Fundering:
I vilken ordning ska följande operativ installeras och egentligen är det väl mest BeOS jag är osäker på.
- Win98
- Windows 2000 Professional
- Linux (Jo, ni såg rätt...
)
- BeOS
Är det i nämnd ordning eller?
Är det något särskilt jag ska tänka på?
mvR
KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg
Vad gäller alla dom där operativsystem så vet jag faktiskt inte. Men ett tips är att installera BeOS sist. Installera det från Windows så slipper du problem.
Tänk bara på att den 40 Mb stora filen, efter installationen blir runt 500 Mb stor! 
------------------
404 Name not found
Iskall signatur Kim... 
Ja, det där med filstorlek känns inte som något större problem. Jag hade tänkt mig en 4 gigs-partition.
mvR
cfMedlem sedan maj 2000283 inlägg
Den ordning du angivit ser bra ut. Windows (särskilt 98:an) har en förmåga att skriva över bootsektorn vid installationen, så då får man en del strul med andra ev. operativsystem...
Jag är iofs osäker på om du kan ha så många OS installerade samtidigt. Linux (i vissa fall BeOS också) vill ju ha både en partition för OS och en för swapdisken, så då kan det bli lite svårt att få alla partitioner att räcka till.
En annan viktig sak att tänka på vad gäller BeOS är hur du vill kunna starta det. Jag föredrar att kunna välja i en bootmanager vid uppstart, men som standard lägger sig BeOS som en stor fil och du startar det inifrån Windows. Då slipper man visserligen slösa på partitionerna, men från Windows 2000 kan du ändå inte starta BeOS "på riktigt", utan du måste göra en bootdisk. Då är det mycket roligare att kunna starta upp BeOS på 10 sekunder vid uppstart än att behöva vänta evigheter på att windows skall avslutas och att den skall läsa bootdisken.
Jag löste detta genom att först installera BeOS från windows. Sedan startade jag upp BeOS därifrån och gick in i installationsprogrammet ("Installer" under "Applications" tror jag). Därifrån körde jag igång installationsprogrammet och installerade BeOS på en egen partition. Observera att du bör ha antingen en tom partition eller opartitionerat utrymme tillgängligt. Jag valde också att installera BeOS bootmanager, vilket var väldigt smidigt. Sedan var det bara att ta bort den första installationen genom att avinstallera på det gamla vanliga sättet i windows.
SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg
Kan du ta det igen? 
Om man kör Windows 2000. Vilket är det enklaste sättet att slippa start-disketter?
------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer
Enklaste (och enda) sättet att slippa startdiskett om man kör w2k är installera med boot manager enligt ovan.
Man kan alltså inte få BeOS att starta från windows 2000 utan bootdiskett.
I och för sig, så finns det ett speciellt installationspaket för Linux att ladda ner. Har inte testat det, men det är möjligt att det gör en "riktig" installation med partitioner, boot manager och hela baletten. I såna fall skulle man slippa att lägga in BeOS som en stor fil i windows först.
cf
Kör du Personal Edition eller Professional?
------------------
404 Name not found
Följer BeOS Boot Manager med gratis-versionen och kan det starta Windows 2000?
------------------
/mvh Swey
Kim:
Jag kör PE.
Swey:
Bootmanagern följer med även gratisversionen och det klarar av alla operativsystem. Du får upp en lista över de partitioner du har och sedan är det bara att kryssa i vilka operativsystem (partitioner) som skall finnas med i menyn vid uppstart.
Dock tycker jag att Be kunde lagt in möjligheten till att partitionera hårddisken redan vid installationen. Tills utvecklingen har gått så långt att man kan växla OS med alt+tab föredrar jag att använda bootmanager.
[Redigerat av cf den 01 jun 2000]
PE?
Personal eller Pro?
Tack för övrigt, ska kika på det
------------------
/mvh Swey
PE = Personal edition 
Lycka till!
Just nu har jag en Linux-partition med Redhat installerat. Sen kör jag Windows 95 och har därifrån installerat BeOS PE.
Jag skulle vilja ta bort Linux och på så sätt få en tom partition. Hur gör jag för att sen installera BeOS på den partitionen?
------------------
404 Name not found
Hmm...
Så här borde du kunna göra:
- Starta BeOS
- Kör Installer (ligger under applications tror jag). Då startar BeOS "riktiga" installationsprogram. Man kan säga att du installerar BeOS från BeOS...
- Du skall kunna få fram partitioneringsprogrammet genom att trycka på "advanced" eller liknande. Därifrån är det bara ta bort linuxpartitionen och skapa en ny BeOS-partition. Var försiktig så du inte tar bort windowspartitionen bara...
- Nån stans under installationen skall du kunna välja att konfigurera bootmanagern. Bara att kryssa för BeOS- och Windowspartitionen.
- När installationen är klar skall det bara vara att starta om datorn och då får du fram en meny där du kan välja OS.
- I Windows kan du avinstallera den tidigare BeOS-installationen - behövs inte längre.
Jag kan ha glömt något, men detta är i stora drag hur installationen går till.
Lycka till!
Nu när jag har Linux installerat, använder jag LILO som är en slags boot manager. Hur gör jag för att få bort den. Den laddas varje gång jag startar datorn ju. 
------------------
404 Name not found
Antar att du vill ersätta Lilo med BeOS bootmanager??
I såna fall är det bara att installera den senare, så skrivs bootsektorn över. Då försvinner Lilo. Se dock till att ta en backup på den gamla bootsektorn (BeOS frågar efter detta när du kör bootmanagern), så att du kan återställa allt om det blir fel.
Om du redan har lagt in BeOS på en egen partition kan du installera bootmanagern genom att skriva Bootman i ett terminalfönster.
Annars får du möjlighet att installera bootmanagern i samband med installationen av BeOS till en egen partition.
Det slutade med följande... (Inte så mycket BeOS än är jag rädd)
1. FreeBSD
Partitionerade hårddisken för alla operativ med hjälp av FreeBSDs partitionshanterare.
2. Win98
3. Windows 2000
BeOS får vänta tills jag har ordnat ett grafikkort som BeOS har stöd för. 
mvR