Jag har nu ca 10 minuter kvar på nerladdningen av BeOS och jag skulle vilja veta hur man gör för att koppla upp sig till internet. Jag tänkte att det var lika bra att fråga nu, bara jag kommer ut på internet så kan jag ställa andra frågor jag har här.
Förresten ska jag tänka på nåt speciellt när jag installerar BeOS?
------------------
/Erik
www.sk8files.cjb.net
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Världens enklaste sak.
Gå bara in under Preferences/Dial-up networking och välj modemtyp telefonnummer, DNS m.m.
Du är ute på nätet inom någon minut.
Var inte så lätt för mig.
Jag har ett GVC 56K modem, men jag hittade bara ett GVC 28K modem. Jag testade med det, men det funkade inte.
Måste man skriva in DNS? Vad är det då? (Använder Telia)
Förresten hur kommer man åt andra filer på datorn, t.ex. mp3or?
------------------
/Erik
www.sk8files.cjb.net
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Prova med nåt standardmodem om det finns. Eller kolla om ditt modem är kompatibelt med nåt annat fabrikat. Om du har manualen till modemet tillgänglig kan du skapa en egen modemtyp där du själv skriver in initsträngen för modemet. Bör funka...
Jag tror man måste skriva in DNS. Du bör ha fått DNS på nåt papper från Telia. Jag har själv Telia och kör 10.0.0.1 samt 10.0.0.2
Testa med dem så kanske det funkar.
Andra filer på datorn kommer du åt genom att "mounta" de enheter du är intresserad av. Högerklicka på skrivbordet - välj mount och sedan den enhet du vill komma åt. Då dyker den upp på skrivbordet. Funkar på ungefär samma sätt som Mac.
[Redigerat av cf den 03 jun 2000]
Nej, där finns inget standard modem. Vet inte heller om det är kompatibelt med nåt annat modem, och nån manual har jag inte så det går kanske inte att koppla upp sig med BeOS..
Hittar heller inga DNS nummer i mina papper och när jag ringde till supporten så sa killen typ bara "ööhhh, vad é BeOS för nåt?"
Det som händer när jag frsöker koppla upp mig är attdet börjar tuta (rätt signaler) men sen vill den inte connecta.
------------------
/Erik
www.sk8files.cjb.net
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Det blir nos svårt med uppkopplingen...
Har du bra tålamod kan du gå igenom alla modemtyper tills det funkar 
Nej, skämt åtsido - kanske finns nån hemsida för modemtillverkaren. Jag känner inte själv till fabrikatet...
Prova med USRobotics. En kompis påstår att det skall funka med GVC också.
Ang. DNS:en... Nästa gång du pratar med telia - säg bara att du vill ha DNS-nummrena. Börjar man prata om BeOS blir de bara snurriga i huvet. 
[Redigerat av cf den 04 jun 2000]
Yes! Har nu fått det att funka, ändrade nån inställning till "Alternate login" och då funkade det!
Fast jag har ett problem.. Tangenterna verkar sitta på fel ställen liksom. Går det att fixa?
------------------
/Erik
www.sk8files.cjb.net
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Vad menar du?
Får du inte svensk tangentuppsättning?
I såna fall skall du kunna ändra detta nånstans under preferences på "startmenyn" (keymap tror jag).
eller.. tycker du att ALT och CTRL är förväxlade? Detta beror på att BeOS använder dessa tangenter ungefär som på Mac. Lätt att ändra dock. Även detta finns nånstans under preferences (kolla "menu")...
[Redigerat av cf den 04 jun 2000]
Nej, det var programmet styleedit som krånglade, t.ex. </> var på fel ställen, och det är ju vanliga tecken när man kodar HTML. Nu har jag hittat en bra HTML editor som heter Cool Cat..
------------------
/Erik
www.sk8files.cjb.net