webForumDet fria alternativet

Musik från remastrade skivor med Quicktimevideos?

Program & appar

4 svar · 215 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Hittade en gammal barndomsskiva idag som jag bara var tvungen att köpa - "Digitally remastered" avskräckte inte direkt.

Men när jag väl kommer hem och stoppar skivan i datorn för att digga lite under surfningen (vanliga stereon står i vardagsrummet där sambon kollar på tv) så går det inte alls!
I och med Quicktimevideon som ligger med på skivan syns bara massa installationsfiler för QT, dess videofiler och lite annat skräp. Av de vanliga ljudspåren syns inte ett smack.

Winamp hittar ingenting, varken Windows inbygga cdspelare eller Mediaspelaren hittar något och jag börjar bli lite förbannad... ;)

Hur fan gör man? :q

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Nu när jag stoppade skivan i Macen på jobbet hade den inga som helst problem med att spela skivan - upptäcktes automatiskt av Apple CDspelare och när jag tittar på innehållet på skivan är det tolv musikspår, snyggt och prydligt.

Jävla Windows. ;)

Eller som det står i en readme-fil på skivan om man har problem med videon. På Macsidan avhjälps problemen genom att uppdatera Quicktime, på pcsidan är det en hel radda med problem uppräknade. Längst ner står det:
"Or, next time, buy a Power PC-based Macintosh!" :e

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

:D

Tror det beror på hur de gjorde skivan från början. De kanske inte tänkte på att de blev QuickTime-filer.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

... lite tidigt att börja dissa windows direkt kanske...

skivan är helt enkelt inte enligt den vanliga (red?) book standarden utan istället någon annan (typ, blue, yellow etc) där ljudspår kombineras med dataspår.

normalt är detta inga problem, har själv lekt med tex en clawfinger skiva, vet att jag körde genom mediaspelaren 6.4 men har ingen aning om winamp.

kan vara att det är din spelare som skummar sig ...

------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt."

Mediaspelaren borde i så fall klara av det - uppdaterade den för någon månad sen till den där nya flashiga versionen... ;)

------------------

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)