BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg *Phu*
Nu har jag tragglat hela dan med ipnummer etc & har äntligen fått igång min lilla server hemma.
Men det blev en del problem ;)
Vet inte hur jag ska förklara det men jag svammlar på lite: :)
Jag har Telias ADSL kopplat in i ett nätverkskort på servern & en korsad kabel från det andra kortet till den andra datorn.
Från servern funkar allt som det ska, men på klienten funkar inte Outlook (går inte att ansluta) mIRC ( [10053] Software caused connection abort ) eller Microsoft Messenger alls.
Jag misstänker att det är nått mongo med ipnummer eller nått sånt..
Har nån varit med om samma sak?
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Serverns nätverkskort, hur är det konfigurerat?
Sätt det exempelvis så här:
Server:
Nätverkskort 1 (ADSL)
Servertilldelad eller enligt inställningar från ISP.
Nätverkskort 2
IP: 192.168.1.1
Gateway: (ingen)
Klient:
IP: 192.168.1.10
Gateway: 192.168.1.1
Sedan måste du sätta igång "Routing and remote access".
Frågor?
Kontakta mig :)
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg han måste väl leka med 10.0.0.1 och 10.0.0.2 när han leker med telia adsl åsså? (ställ in det som dns server på klienten)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Sedan måste du sätta igång "Routing and remote access".
Inga problem!!! ...Hur gör man det?
Sen ska du svara när man ringer Brimp.. ;)
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Hoppsan..
Avinstallerade Sygate (NÅN, vi kan kalla honom Matti :e , tyckte att det var ett bra progran ;) ) & sen funkade allt klockrent & precis som jag ville! :)
Case closed.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg vilket bara bekfräftar mina tidigare teorier om att sygate suger..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Funkar det fortfarande eller behöver du mera hjälp?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Fikar månne hp efter ett-års-garanti-service eller..? ;)
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg haha =)
ja man kan ju undra =)