webForumDet fria alternativet

DVD rippning?

11 svar · 344 visningar · startad av kallee

kalleeMedlem sedan juli 200191 inlägg

Jag har hört att det behövs flera olika program och att det är mycket svårta att kunna rippa en DVD film, Stämmer detta?

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

tidskrävande om inte nåt..
Och olagligt så hälften kunde vara nog. Och du vet vad wF tycker om olagliga saker..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Jag vet...
Så länge det inte är uppenbart olagliga aktiviteter som pågår kan/vill vi inte sätta stopp. Men samtidigt, samma vädjan som förut, för att bevara webForum och undvika att webForum och Kjell, som är ansvarig utgivare, hamnar i trubbel med rättsväsendet, så är vi tacksamma om dessa frågeställningar kan hanteras på annat sätt än genom webForum.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

[Redigerat av Rikard den 28 aug 2001]

Rickard: att rippa dvd är faktiskt olagligt, inte för kopieringen, utan för att man använder program som är olagliga (kom ni ihåg han norrmannen som crackat DVD säkerheten, han fick besök av FBI). Så att t.om rippa är olagligt även om det skulle vara ens eget material.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Det var som...
Menar du att jag har varit för snäll för en gång skull!? ;)

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

PoffeMedlem sedan apr. 20022 935 inlägg

vet att detta är en gaaaaamal tråd men iallafall ;)

domen för den där norrmannen (eller om detta nu var en annan) kom ju i dagarna och det visade sig vara lagligt :) så nu får man kopiera sina lagligt köpta skivor i syfte att ha en säkerhetskpoia om orginalet skulle gå sönder.

Jepps, jag får ge mig på denna här..
Eller ja, det verkar ju vara lagligt iaf..

KittiMedlem sedan apr. 2002409 inlägg

Jag undrar en sak...

Får man verkligen "säkerhetskopiera"? Jag menar, då jag har läst om kopiering o så, så har det stått "... inte ens för privat bruk"... Så vad ska man tro egentligen? Vad får man kopiera och vad får man inte kopiera?

* Dataspel?
* Filmer?
*CD-skivor?
* DVD-skivor?

Tacksam för svar...

PaceMedlem sedan juni 20015 947 inlägg

Dataspel: Nej, inte på några som helst villkor.
Filmer: Ja, för eget bruk och för att ge till släkt & vänner. Kopian måste göras från ett originalverk.
CD-skivor: Om du menar musik-CD så gäller samma sak som för filmer.
DVD-skivor: Se Filmer & CD.

Program får kopieras endast i syfte av "backup" om man har det egna programmet hemma. Man får inte sprida denna backup vidare.

KittiMedlem sedan apr. 2002409 inlägg

Pace skrev:

Dataspel: Nej, inte på några som helst villkor.
Filmer: Ja, för eget bruk och för att ge till släkt & vänner. Kopian måste göras från ett originalverk.
CD-skivor: Om du menar musik-CD så gäller samma sak som för filmer.
DVD-skivor: Se Filmer & CD.

Hmm.. Nu é jag ännu mer förvirrad... :o :q Azzå, när man ex.vis hyr en film eller köper en film, och då man ska se på den, så brukar det ju alltid dyka upp en förtext... Ja, och där står det ju typ "Får ej kopieras..." ... o s v... "...inte ens för privat bruk"... Och du säger nästan precis tvärtom... Huh??

Då det gäller dataspel... Får jag ex.vis kopiera mina dataspel som säkerhetskopior? Ifall originalet mot förmodan skulle gå sönder eller nåt sånt...

Jag förstår liksom inte riktigt...

En annan grej ang. filmer: Har jag fått det om bakfoten eller... men jag har för mig att man endast får kopiera film förutsatt att den är inspelad från TV...??

PaceMedlem sedan juni 20015 947 inlägg

Nja, kanske uttryckte mig lite slarvigt:

Detta är förutsatt att du äger en egen kopia av filmen. Hyrfilmer får inte kopieras. Datorspel får inte kopieras under några som helst omständigheter, så backup är inte tillåtet.

Man får spela in filmer som går på TV men du får inte göra en kopia på kopian (den kopia som är inspelad från TV:n). Glöm allt vad format heter, VHS, DVD eller vad det nu kan vara. Upphovsrätten gör inte skillnad på vilket medium informationen lagras, även om skivbolagen är av en annan åsikt.

RinaldoMedlem sedan mars 20012 092 inlägg

Jag skulle vilja föreslå att alla som har någon sådan fråga kollar in på https://www.doom9.net först

Genererad på 364 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb