webForumDet fria alternativet

Hur får man tag i away meddelanden i ICQ 2000?

Program & appar

8 svar · 260 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

När man skriver in ett away meddenalade i ICQ 2000 så måste det väl sparas nånstans? Inne i nån fil, i registret eller på något annat ställe. Vet nån vars? så att man kan få tag i det?

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jag är tämligen säker på att det lagras i minnet. Vill man få tag på det måste man trixa en hel del och se till att man får tillgång till ICQs minnesareor och lite joxx.
Om det inte redan finns något program för att göra detta (tveksamt) så får du väl posta frågan i C++-forumet eller något.

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det lagras i filen [ICQ#].dat.

VId lite andra sökningar i registret råkade följande uppenbara sig...
HKEY_USERS\[SID-nummer]\Software\Mirabilis\ICQ\DefaultPrefs\Presets

Där kan man ändra standardvärdena som jag har uppfattat det. :)

SID-nummret är något annat på din dator. :)

[Redigerat av Rikard den 18 maj 2001]

Rikard: Jag har kollat i [ICQ#].dat filen och kan inte hitta mitt aktuella away mess i nån av filerna. De filer jag hittade:
\ICQ\2000b\[ICQ#].dat (2,3 mB)
\ICQ\Plugins\ExtContacts\[ICQ#].dat (1 kB)

HKEY_USERS\[SID-nummer]\Software\Mirabilis\ICQ\DefaultPrefs\Presets
Kunde inte hitta mitt aktuella away här heller...

Det måste gå iaf t.ex: GameSpy kan ändra ens away och återställa det sen.

Hur ska man göra?

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

De t.ex. away-meddelanden du lägger in lagras garanterat i ICQ#.dat i tidigare nämnd katalog.
Jag prövade genom att lägga in ordet "prioriteras" i ett av meddelandena och fann:

"RealBusyMessage" lite "skumma" tecken "prioriteras"

Det jag nämner ovan är ett sätt att ställa om standardvärdena - de som föreslås när man installerar ICQ - innan man ändrar något själv.

Rikard: Jag vet inte, men jag kan inte på något sätt hitta mitt aktuella away-meddelande, varken i filen eller i registret...

Kan du förklara lite bättre vars det finns?
Har du också 2000b?

------------------
^FreeZer^
------------------

Söker du på hela meddelandet tror jag inte att du kommer att hitta det - för det gjorde inte jag i min DAT-fil. Däremot såg jag att den trunkerade texten, därav anledningen att jag skrev ett ord som "prioriterat" som är lätt att söka på. Exempel:
Om jag har skrivit "Jag har inte tid just nu..."
så kan det i DAT-filen se ut så här:
"AwayMess%#%&Jag har inte %¤?/"

Japp, jag har 2000b.

Jag har suttit och läst i \ICQ\2000b\[ICQ#].dat och ser lite allt möjligt som man skrivit, men jag kan inte hitta mitt away meddelande. Jag hittar såna som jag haft för länge sedan men inte de nyaste. :q

Jag har testat att söka i alla filer som ligger i ICQ mappen och kan inte hitta mitt aktuella away meddelande nånstans... :(

------------------
^FreeZer^
------------------

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)