webForumDet fria alternativet

Extrahera bilder ur pdf

6 svar · 1 044 visningar · startad av Navegador

NavegadorMedlem sedan jan. 200179 inlägg

Word har krånglat för sista gången. Aldrig mer! Jag vill extrahera bilder ur en pdf och montera i QuarkXPress (det enda vettiga desktop publishing program på marknaden - PageMaker suger) på en Macintosh. Det måste vara högsta möjliga bildkvalitet, dvs inte via GIF eller nåt sånt. Hur göra?

------------------
Anfäkta och anamma

Navegador

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

På rak arm har du väl två alternativ. Eftersom en pdf är uppbyggd på postscript kan Photoshop öppna den, därifrån kan du sedan croppa och ha dig, men är det en flersidig pdf kan det bli strul för Photoshop.

Ett annat sätt är att klippa och klistra rakt ur Acrobat Reader, men om du ska dra upp bilden i Quarken ser det juh inte snyggt ut... :l

Eftersom pdf-formatet till och med kan användas för att skicka filer till tryck med högupplösta bilder och allt borde man ju kunna plocka ut just den högupplösta bilden på nåt sätt, men jag vet då rakt inte hur.
Petra?

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag förstår fortfarande inte vad Word har med saken att göra.

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Svar/fråga till Q:

Bra svarat. Jag behöver högsta möjliga kvalitet. Bäst vore om bilden såsom den en gång monterades i Word är i sitt ursprungliga skick. Jag testade att exportera hela sidan med en bild på till EPS, f. ö. det enda jag verkar kunna göra med Acrobat Exchange 3.01. Sedan gick det smutt att montera i QuarkXPress. Hela sidan finns under blocket, men man kan justera så endast bilden syns. Har jag gjort rätt?

Svar till reefer: jag satte mig vid en Mac på Stockholms universitetsbibliotek, hade tidigare jobbat på IBM PC-kompatibel i Word 98. Mac:en hade samma eller senare word. Filen tog upp 478 Kb. Kunde bara casha mot diskett pga specialkonfigurering på bibl (anv. ska inte komma åt annat än apps och sin diskett). Det började balla ur. Skrev en mening. Plötsligt tog filen upp 900 Kb. Anser inte att det är professionell programmering av Microsoft.

------------------
Anfäkta och anamma

Navegador

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Kan faktiskt inte hjälpa till, har aldrig lyckats extrahera bilder från Word eller PDF-filer.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Glömde en sak. Jag har inte för avsikt att dra upp bilden. Gjorde inte heller det när jag monterade dem i Word. Har en app till om metoden göra EPS från Acrobat Exchange - montera i Quark inte är bra:
EPS Mover: gör EPS till TIFF eller PICT.

Har inte Photoshop. :=)

------------------
Anfäkta och anamma

Navegador

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Humma, du har alltså en gång monterat en bild i ett Worddokument som du sedan gjort en pdf av, och nu vill du åt bilden för att stoppa in den i ett Quarkdokument?

I så fall så borde det ju funka någorlunda med omvägen via EPS. Stora frågetecknet är ju hur själva bilden mår efter alla förvandlingar. Hur ser utskrifterna ut?

Att den blir en tif-bild borde inte vara så överdrivet negativt eftersom tif är ett utmärkt format för bildfiler. :)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)