MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg Hur ändrar man ändelser på en fil?
Jag har JScript filer som ska ändras till AVI eller divX. Hur gör man? Gärna en förklaring för en 3 åring!
------------------
Som skinheadet sa:
-Jag ska fanimej flytta till ett land där de inte tar emot invandrare!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om det är många så kan du starta en kommandotolk (dos-promt om du har 95,98 el ME) och ta dig till aktuell mapp för att där skriva ren *.xxx *.avi där xxx står för den filändelse som du har från början.
[Redigerat av SirPeter den 27 apr 2001]
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg ... och om det är en enda fil du vill byta "ända" på ren filnamn.XXX filnamn.YYY
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
Vill man inte klydda :e så är det bara att högerklicka på filen och välja "Byt namn" varefter man ändrar filändelsen.
------------------
// Niklas
"There is no guarantee that this message has been read or understood."
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Nicrosoft> Tänk om inte filändelsen visas då? ;) (fast jag skulle inte kunna tänka mig att ha det så iofs) :e
Hehe,, inte jag heller.
Är det så illa så hoppas jag att Magge återkommer :)
------------------
// Niklas
"There is no guarantee that this message has been read or understood."
MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg SirPeters variant funkade. Tack! Men att bara högerklicka på filen ändrar ju bara namnet på filen och inte typen av fil.
------------------
Som skinheadet sa:
-Jag ska fanimej flytta till ett land där de inte tar emot invandrare!
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg det beror på att du måste ställa in windows att inte köra "dölj filnamnstillägg för registrerade filtyper".
detta avkryssar du i explorer (utforskaren) i menyn verktyg-mappalternativ och tabben visning.
om du gör detta kan du ändra filtyp även när du högerklickar och väljer att byta namn.
(detta är en av de första sakerna jag ställer om efter en installation... grymt irriterande när filerna blir typ filnamn.txt.exe och liknande :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Bitstate> Pst, titta på hans info, han har win98 så det blir väl till att gå in i View-menyn istället. :e
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg huh? (Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98; DigExt)).. win98 finns i svensk version oxå...
själv föredrar jag dock engelsk :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Jo det klart att det finns men jag menar att det inte är under Verktyg/Tools som man ställer in det i 98:an utan i Visa/View man gör det.
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg hehehe... kör själv dual-boot (win98 +win2k) men har aldrig märkt det. du menar alltså att "mappalternativ" ligger under menyn "visa" i win98 men i "verktyg" i win2k? (i utforskaren) ... wicked :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg På sätt och vis ja, fast det heter Alternativ i 98:an och ligger i Visa-menyn. I 2000 och ME heter det Mappalternativ och ligger i Verktygsmenyn.