webForumDet fria alternativet

premiere

1 svar · 173 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Hej, jag har precis börjat redigera en semesterfilm och har lite funderingar...

Jag kör Adobe Premiere 6.0 och plockar in filmen från en DV-kamera.

Problemet är bara att det går slött...jag har en 600 mhz dator med 640 MB RAM-minne så det borde flyta på fint tycker jag.

Är det meningen att man ska jobba med en timeline genom hela filmen?

jag har ca 4 timmar att redigera vilket antagligen blir ganska tungt, har hittills tagit in ca 10 minuter vilket bara det är nedtungande. Jag tar in filmen i full DV-kvalitet, är det rätt?

Sen när jag ska rendera filmen så ska jag dels göra det till ett VHS-band genom analog-ut kontakt, men sen för att rendera till tex. mpeg eller avi så tar det för mina 10 minuter film upp emot 20 timmar (för full kvalitet).

Är det nån som kan ge mig lite tips på hur man jobbar smidigt med film-redigering?

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

inte mycket till hjälp men när vi meka med film i skolan importerade vi först in den i full kvalitet men skapade därefter en kopia i bra mycket sämmre kvalitet (mindre bildstorlek och sämre kvalitet), allt meck skedde med den kassa versionen, sen importerades alltihop och ändringarna utfördes slutligen när allt var klart på versionen med hög kvalitet.

all komprimering tar grymmt med tid, så beorende på hur stor bilden är och hur pass hög kvalite du valt kan det vara rimligt.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)