QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Nu saknar jag verkligen det där layout-forumet vi snackat om! ;)
Iaf, sitter och gör en liten broschyr i A5-format, men när jag skriver ut den för att kolla utseendet (två sidor bredvid varandra på ett A4) blir det förminskat på nåt sätt.
Jag får med skärmärken, så jag ser att utskrifternas "A5-sidor" är bara 100x141 istället för 148x209 som det borde vara!
I Utskriftsformat har jag testat med både A4 och A5, men det blir inte bättre.
Under Layoutfliken i Utskrift har jag 2 sidor per ark valt.
Fattar ingenting.
Att jag har deadlinen imorron gör inte saken bättre... ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Använder du "Skrivarens defaultinställningar" (eller nått sånt)?
Du hittar denna option under utskriftsformat...
Jag hade det problemet förut iaf :)
------------------
Forumledare webForum
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg "Skrivarens defaultinställningar" - för vaddå? ;)
Nu är det inte nån sketen liten HP LaserJet vi snackar om här, det är en rejält stor kombimaskin - skrivare, kopiator och fax i ett... :e
------------------
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Begriper inte det här.
Om jag kryssar för Uppslag i Quarkfliken faller trycket utanför sidorna, om jag kör med 2 sidor per ark under Layout får jag förvisso ut just det, men förstasidan som ligger för sig själv i dokumentlayouten (naturligtvis) kommer på samma ark som sida 2 - som egentligen borde komma på samma ark som sida 3.
Dessutom är sidorna förminskade en aning, även om Passmärken är avslagna. Måtten på dem är som sagt 100x141 istället för 148x210 som det står i Dokumentformat.
:q :q :q
------------------
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Fåse om jag fattat allt rätt.
Är skrivaren gjord för A4 eller A3? Om det är A4 lär du aldrig kunna skriva ut en A5-uppslag med passmärken då ett A5 är hälften så stor som ett A4.
A5: 148x210 mm
A4: 210x297 mm
A3: 297x420 mm
När det gäller uppslag i Quark så räknar programmet med att sidan 1 är en ojämn sida (dvs en högersida) och då kommer den att ligga ensam medan sidan 2-3 kommer att ligga på samma uppslag.
Det finns förvisso en genväg att fixa bort den ensamma förstasidan, men jag måste pilla lite i Quarken för att komma ihåg hur man gjorde.
Tänk också på att om du har en liten A5-broshyr på 4 sidor så kommer sidan 4 och 1 att ligga på samma uppslag medan sidan 2 och 3 är på samma. Är det däremot en 8-sidig broshyr så ligger 8 och 1 tillsammans medan 2 och 7 osv ligger tillsammans.
Typ så här:
8-1
2-7
6-3
4-5
Du kan ju göra ett liggande A4 och sedan placera sidorna på sättet ovan istället för att göra dokumentet i A5 och strula med sidor på uppslag.
Typ:
________
|....|....|
|.8.|.1.|
|....|....|
–––––––
[hmmm... det funkade inte så bra med illustrationen]
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
[Redigerat av CyberPet den 02 mar 2001]
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Ingen fara på taket, Petra, till viss del vet jag vad jag gör... ;)
Passmärkena slog jag på bara för att kolla storleken på utskrifterna.
Vad gäller sidplaceringen gör jag dem i den ordning de kommer för läsaren, de jag skickar filerna till sen bryter om dem i rätt ordning innan de rippar.
Dessutom har jag kommit underfund med att om jag viker arken så kommer sidorna trots allt i rätt ordning. :)
Återstår då strulet med förminskningen av sidorna vid utskriften. Det ska ju gå med ett uppslag A5 på ett A4-ark! Skrivaren klarar A3 så det är inga problem på den fronten.
------------------
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Då kanske du måste ställa in utskriften ordentligt för om det är en A3-skrivare så ska det gå att skriva ut A5 med passmärken. Själv har jag ju jobbat i Berlinerformat (nästan dubbla A3) med passmärken. Stoooooora utskrifter blir det. :e
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.