Hur gör jag för att spara (skriva ut till?) en fil med ändelsen .ps (PostScript)
------------------
ps » Email » Bästa startsidan!
6 svar · 502 visningar · startad av ps
Hur gör jag för att spara (skriva ut till?) en fil med ändelsen .ps (PostScript)
------------------
Installera en skrivare som stödjer Postscript.
Mot slutet av installationen brukar man få välja vilken port den skall skriva till, där du väljer "skriv ut till fil" istället.
Enkelt!
Alternativt finns det ibland - beroende på vilket program man använder - möjligheten att kryssa i en ruta under utskriftsalternativen för den ordinarie skrivaren, så att man skriver till fil.
Redigering:
Hm, jag var kanske lite snabb där, vad det det du frågade efter eller undrade du hur du får en .ps-fil istället för en .prn-fil?
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
[Redigerat av Cajenka den 05 okt 2000]
Grejen är den att jag vill kunna göra PDF filer... och det funkar med detta braiga gratisprogram: http://www.webxd.com/zipguy/freepdf.htm
Därför behöver jag kunna skriva ut till .PS. För att sedan spara om som .PDF
------------------
Hm, vilket program jobbar du i?
Eftersom jag nästan uteslutande använder PageMaker och dyl, är jag lite osäker på hur man gör i ex. Word.
Men jag har för mig att om du bara har en postscript-skrivare installerad,så bör du kunna spara direkt till PDF, utan att gå via ett annat program.
Skall testa lite, återkommer!
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
Ok, jag har testat min teori i Word och jag tror den kan funka, men notera att jag kör Win 2000.
Så här gjorde jag i alla fall - om någon är intresserad.. ;)
- Förutom min "riktiga" skrivare så installerade jag en skrivare till som stödjer Postscript.
- Under installationen frågade guiden till vilken port jag vill skriva, det vanliga är då LPT1.
Där valde jag istället att skapa en ny port och valde då "PDF-port" från listan.
- Guiden bad mig välja en placering för "PDF Outputs-mappen".
- Vid utskrift valde jag sedan den nya skrivaren och tryckte OK. Vips ligger min PDF-fil i den nya mappen.
Men tänk på att inte kryssa i rutan "Spara till fil" under utskriftsalternativ när du skall skriva ut, för då skapas en vanlig .prn-fil.
Men frågan är väl vad du har för operativsystem eftersom min beskrivning knappast hjälper annars.. :)
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
Ok.. låter ju bra.
Jag kör 2000.
För att kunna skapa .pdf filer direkt behöver jag väl något annat program installerat ocks´å, eller :q
Men i vilket fall.. så är det så att jag vill kunna spara som .ps
Var hittar jag en skrivardrvisar som klarar detta (ps alltså?)
------------------
ps » Email » wF framed :e !