webForumDet fria alternativet

Hur skall jag göra??

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

5 svar · 456 visningar · startad av Jakob_J

Jakob_JMedlem sedan maj 20005 inlägg

Det är så att jag skall resa bort ett tag och vill helst inte lägga ned de olika projekten som jag håller på med på min hemdator.

Nu är det så att jag kommer att ha med mig en liten bärbar som jag skulle kunna använda till att jobba med projekten.

Problemet är bara det att jag inte har den plats som skulle behövas för att ladda över alla filerna som behövs. (De där bärbara, att de inte kan ha tillräckligt hårddiskutrymme )
Jag kan inte heller slänga någonting eftersom det mesta på den är ganska stora program som jag använder för jobbets räkning

Då tänkta jag att jag skulle kunna komma åt min gamla dator genom att "ta mig in i" den på nått sätt.

Där hemma har jag en fast uppkoppling så om jag bara håller den uppkopplad så borde det väl funka på nått sätt.

Hur skall jag göra, jag har hört att det skulle kunna gå att fixa med IE på något sätt.

En kompis till mig använder sig av IE till att ta sig in i sin egen dator när han är hemmifrån. Men hur gör man? Om jag väl har fått reda på ip adressen, hur fortsätter man.

Snälla hjälp mig, jag är inte säker på att jag skulle kunna klara mig utan grejerna på min hemdator någon längre stund

Mvh Jakob

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det enklaste är väl att sätta upp en FTP-server på din hemmadator.

Om du kör Windows 95/98/NT WS så är War FTP Daemon ett bra alternativ.

Kör du NT Server så följer det med en FTP-server i operativsystemet.

Sedan så använder du en FTP-klient (t.ex WS_FTP) för att ansluta till din dator hemma. Se till att du slår av anonymous access.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

[Redigerat av sgtpepper den 21 maj 2000]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det finns ju ett program som gör att du kan styra en dator från en annan dator. Nu kommer jag inte på vad programmet hette, men det finns både för Mac och PC. Du kan till och med styra hårdvara via programmet, men det är nog inte aktuellt.

Om nån kommer på vad programmet hette vore det bra, själv är det tomt i skallen just nu. Det jag kommer ihåg är att man ser skrivbordet på den andra datorn som om den vore på mitt eget skrivbord. jag kan öppna dokument och köra program också. Det går lite segt via modem, men har man fast uppkoppling är det riktigt trevligt.

Jag återkommer om namnet trillar ner... det ska visst finnas en demo att prova, så det är ju läget när du ska resa bort.

------------------
/Petra

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

PCAnywhere? Upps, det skulle ju fungera på Mac?

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php (snart)
swey@tjohoo.se

Jakob_JMedlem sedan maj 20005 inlägg

Så det måste göras med ett speciellt program.
Jag hade bestämt för mig att det gick att göra med IE. Och då bara använda sig av ip adressen till min hemdator för att logga in på den. Går inte det

Mvh Jakob

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag var lite rådvill gällande var denna diskussion borde föras, men efter rådgörande med ytterligare en forumledare, kom vi fram till att LAN-WAN borde vara det bästa forumet för denna diskussion.

Tråden flyttas därför dit.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b2af184d
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)