finns det något enkelt sätt att konvertera MIDI till WAVE?
(exempelvis något program som använder MS sythesizer i DirectX)
det bästa jag kan komma på är att spela upp på MIDI devicen och spela in på WAVE devicen, men det är inte speciellt smidigt...
dessutom kan jag bara göra det med mitt SB AWE 64 kort, för det finns ingen inspelningsbar device på mitt SB PCI 128
någon som har någon idé om hur jag kan göra?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Att spela in ljudet är , per definition, det enda sättet.
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
är du säker på att det inte går på något annat sätt?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Ja, alltså, det finns förstås program som kan göra det åt dig (MIDI rendering), men principen är ändå att synten spelar upp och programmet spelar in.
Kolla in http://www.polyhedric.com/software/wavmaker/index.html
och
ftp://sac-ftp.gratex.sk/sac/sound/ac33.zip
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
ValdorfMedlem sedan jan. 200144 inlägg Jag har letat skita-länge efter ett program som gör om MIDI-låtar till Mp3-låtar och nu har jag hittat ett sådant program, jag testade Wavmaker men i det programmet så finns det ju bara några enstaka instrument, men testa programmet: "awave" det är shareware men det fungerar helt utmärkt en gång, sen är det bara att avinstallera det från kontrollpanelen/lägg till - ta bort program och sen installera det igen så fungerar det hur många gånger som helst.
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg
Ja, alltså, det finns förstås program som kan göra det åt dig (MIDI rendering), men principen är ändå att synten spelar upp och programmet spelar in.
nepp, rendering program spelar inte in vad synten spelar upp (i så fall skulle det ju tex ta exakt 3 minuter att kovertera 3 minuter midi fil till wav, i verkligheten kan det ta massvis med minuter för en slö dator med en avancerad midi fil, medan en kanonsnabb dator med en väldigt enkel midifil (fortfarande 3 minuter lång) bara tar några sekunder).
Vad programmen oftast gör är att "emulera" ett wavetable ljudkort och rendera resultatet till en wav fil. Skillnaden är att samma programs resultat låter lika på alla datorer oavsett ljudkort. Allting sker dock internt och har ingenting med hårdvaran att göra.