webForumDet fria alternativet

Rebirth

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

10 svar · 554 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

Nån som vet adressen till deras sida?

------------------
[TeNgBlAd.com]

"Det är inte lätt när det är svårt, men skönt när det går"

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

http://www.propellerheads.se/index.php3

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Motto: Stressa inte ihjäl dig!

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

när du ändå är där och leker kan du titta på http://www.propellerheads.se/products/reason/frame.html ... mums ;)

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Bitstate:

Är det samma sound som ReBirth? Funkar med andra ord inte till mycket annat än techno...eller?

Annars verkar det ju sjysst...

mitt intryck (av bla de mp3 demo's som finns på sidan och de maskiner som reason innehåller) lämpar det sig antagligen bäst för tecno/dance etc.

Jag själv är inte särskillt intresserad av det eftersom det kostar rejält med kosing och kräver datorkraft jag inte har.

Vad jag istället skulle rekomendera är buzz (http://www.buzz2.com ) om man gillar syntar. Eller någon tracker (använder själv impulsetracker) om man vill skapa mer "vanlig" musik ;)

Är du haj på noter eller spelar "normala" instrument är en midisequencer (tex massiva) antagligen ett bättre val.

Att förslagen ovan är helt gratis (impulsetracker bör man registrera dock) gör ju inte saken sämre ;)

Tack för tipsen!

Även om det inte verkar vara något för mig... ;) Jag kör mest Emagic Logic och Ensoniq Paris om du känner till dem.

"PARIS Pro, the ultimate 24-bit digital audio workstation"... :)

äh skall inte gnälla, köpte nyligen själv en wavestation ex och den går verkligen inte av för hackor (förrutom att den verkar ha problem med strömmen där jag bor, kommer antagligen att behöva köpa en UPS så att den blir glad igen :) )

Paris knäcker!

Hur många kanaler kan du spela in? Hos mig är det 32 kanaler samtidigt. Sen att jag har 128 audiokanaler redigerbara är ju inte helt fel det heller... ;)

Jag kör normalt inte midi vilket gör att specifikationerna blir annorlunda :)

Sedan jag var runt 13 år gammal (nu snart 20) har jag kört ett sk "tracker" baserat system (för de som kan musik kan man likna det vid en samplebaserad workstation men med väldigt boostade specifikationer, dvs en sampler del och en sequencer).

Impulsetracker som jag kört ett bra tag nu har en maximal polyfoni på 200 kanaler (dessa är i stereo, dvs den får mixa 400). Instrumenten som driver dessa kan använda envelopes (med möjligheter för en jäkla massa pukter, inte enbart adsr, för att styra volume, pitch och pan . Pitch envelopes kan även bytas ut mot ett lowpass filter :)

Impulsetracker har möjlighet att holla koll på 199st samples på vardera max 2gb (japp 2 gigabytes :), totalt vet jag inte begränsningen.

En annan *riktigt* ball sak är att två datorer kan länka ihop impulsetracker via ett nätverk så att två polare kan meka med samma låt samtidigt (riktigt ballt! :) )

För något år sedan kom dessutom buzz vilket bygger på ett liknande system men även innehåller maskiner, typ rebirth samt effekter (chorus, flange, reverb etc)

Andledningen att jag har valt det systemet är helt enkelt att man måste lägga ner en jäkla massa kosing för att få något bra ljud genom hårdvara.

På senare tid har dock jag (och min bror) börjat samla på oss lite roliga prylar. Min bror testar att köra cakewalk för att antagligen mer likt dig köra varje slinga för sig och sedan sampla det.

Förrutom wavestation'en har vi i vår ägo en mks50 (rackmonterad roland alpha juno ) en cz3000 synth, en tw16 sampler, en zoom 1201 effektbox, ett yamaha keyboard samt en polsk (!) elgitarr .. hehe

Innan använde vi en portastudio för att mixa men den dog oförklarligt för någon vecka sedan, så just nu är vi på jakt efter ett mixerbord :)

Det där med att länka ihop datorerna verkar ju skitkul! Det borde väl funka över ett virtuellt nätverk också då va? Så man kan göra det över modem...

Vad som finns i min lilla studio är Paris, en CS2x-synth, ett Mackie-bord (32 kanalers 8 bus), två Absolute-högtalare, en Laney TS 200 gitarrförstärkare, en Fender basförstärkare, en Fender-bas, en Gibson Les Paul Classic, en Ibanez Artfield, ett litet Pearl-trumset och lite annat smått och gott...stationär DAT och MD, lite Zoom-boxar och rytminstrument finns ju också.

Nu har jag antagligen glömt nåt men men...det känns inte som att detta är sååå viktigt! :e

Det där med att länka ihop datorerna verkar ju skitkul! Det borde väl funka över ett virtuellt nätverk också då va? Så man kan göra det över modem...

om du kan få modemuppkopplingen att köra ipx så skall det fungera, jag har aldrig provat då programmet ju även måste föra över samplingarna via nätverket (om person a laddar en sampling måste ju även b ha den :)

det riktigt balla är programmet kör precis som vanligt (förrutom att man kan växla till chat läge), det ser skitballt ut när den andra personen lägger in noter för om man själv tittar på samma ställe kommer de snällt fram en efter en :)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)