webForumDet fria alternativet

Nämn ett bra Musik program..

11 svar · 907 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej jag skulle vilja ha ett förslag på ett bra musik prog, inte för midi.

[mialto=micke.arvidsson@swipnet.se]//Ranxerox[/mailto]

------------------
RanXeroX

OOOPsss

[mailto=micke.arvidsson]Ranxerox[/mailto]

------------------
RanXeroX

jag är så jävla trött !!!!

------------------
RanXeroX

cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg

Beror på hur du definierar musikprogram...

Utan MIDI har man ju inte tillgång till någon vidare instrumentstyrning, så då Kan man inte göra så värst mycket. Även om man använder t ex mjukvarubaserade syntar så att man inte behöver koppla några midi-sladdar rent fysiskt, så vill man ofta använda flera program tillsammans och då är det inte så dumt att kunna koppla ihop allt (virtuellt) med MIDI.

I och för sig så finns ju en enorm mängd loopbaserade program också, t ex ACID, som är väldigt kul och Rebirth (som man iofs gärna synkar med MIDI) om man vill hålla på med Analogsynt-musik.
Dessa påminner mer om de gamla goda trackerprogrammen (antar att det är ungefär vad du är ute efter??)

Men hur hade du tänkt ta in musiken i datorn? En MIDI-klaviatur är nästan ett måste - går ju inte att sitta och klicka in noterna för hand, såvida man inte kör med färdiga loopar som klickas på plats i t ex ACID.

------------------
CF

Ja du, jag har inte tänkt så där jätte mycket på det.

Det jag är ute efter är några roliga prog som man kan sitta ohc skika ignom , och kolla om det finns nått som passar mig.

Om jag söker på music programs, så får man upp så mycket skit.

Det är klart att man skulle vilja ha en t.ex synt till burken, men det är jö plånboken som avgör.

Men med midi baserade prog, vet du nått bra. & vad menade du med viruela kopplingar via midi??

------------------
RanXeroX

cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg

Det handlar i grund och botten om hur "musikalisk" du är... Spelar du något instrument, t ex? Kan du noter?

Eller föredrar du att datorn gör en del av jobbet, så att du kan koncentrera dig på att ha kul och kunna få välljud ur högtalarna även om du inte är så "musikalisk"??

Föredrar du alternativ 1 skulle jag rekommendera Cubase eller Cakewalk. De jobbar med MIDI. Dessa program kan du förstås använda även med mjukvarusyntar/samplers, t ex Gigasampler. En mjukvarusynt kommer du åt som ett instrument med egna midikanaler i dessa program, precis som om du kopplar in en extern synt.

Skulle du föredra alternativ två har jag inte testat så värst många sådana program, men jag kan varmt rekommendera ACID Music. Våldsamt roligt och lättanvänt.

------------------
CF

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Föredrar du alternativ 1 skulle jag rekommendera Cubase eller Cakewalk. De jobbar med MIDI.

Måste bara påpeka att Cubase senare versioner (VST) hanterar hårdvaruinspelning också... vilket gör programet ganska så komplet att sitta och leka med...

------------------
Förnekar bäst som förnekar längst - helst 2-3 meter
www.webeye.nu

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Emagic Logic är också mycket bra, även om gränssnittet är lite överarbetat (det är det i Cubase också, men inte lika illa). Det bästa programmet på marknaden var Opcode Studio Vision Pro, men Gibson köpte upp Opcode för ett tag sedan, och nu verkar allt nedlagt.

------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det bästa programmet är väl en smaksak och vad som passar olika ändamål bäst...

För mitt användningsområde är nog SawPlus 32 det bästa... och då spelar jag in med hårdvaruinspelning... där kan jag spela in, lägga på effekter när jag vill (realtime om jag vill), mastra, synka mellan andra program och massor med mera...

------------------
Ha aldrig undervattenssex på ett korallrev.
www.webeye.nu

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag rekommenderar starkt Buzz Tracker. Om du är bekant med andra tracker program som fasttracker eller scream tracker så kommer du älska Buzz. Man kan säja att det är som rebirth fast man kan ha oändligt med olika mjukvaru synthar. Man bygger upp varje ljud med hjälp av muduler (mjukvarusynthar) som man sedan kopplar till effektmoduler (reverb,chorus etc.) givetvis så kan man även använda wav. filer och andra samplingar och sedan kör man som en vanlig tracker och gör patterns som man sedan sätter ihop till en sång i en sequenser del. Det är lite krångligt att komma igång men när man väl fått kläm på det är det kul.

Det roliga med Buzz är att det är freeware och vem som helst kan ladda hem källkod för att bygga egna moduler till programmet.
http://www.buzztrack.com

------------------
Can you tell a 3 year old what a slow modem is?

nanne.net

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Jag vill nog påstå att Emagic Logic Audio Platinum är det kraftfullaste och bästa sequencer-programmet när man har lärt sig det. Det är ju ganska krångligt i början. Cakewalk m.fl rekommenderar jag inte!!!

Den vanligaste grundutrustningen i en bra och proffsig studio består oftast av Emagic Logic och Protools...kombinerat!

Även om jag kör Logic och Ensoniq Paris i min studio.

Paris måste jag rekommendera...det kostar inte alls lika mycket som Protools men håller enligt de flesta lika hög klass. Systemet jag har hemma fick jag för 29 995:- vilket är grymt billigt om man jämför med vad motsvarande Protools-system hade kostat.

Så ha Paris i åtanke om ni funderar på att köpa nåt fett. ;)

Eller vad sägs om 128 redigerbara audio-tracks? Grrrymt! :e Ingen tröttsam nedmixning här inte!

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Skit också...dubbelpostning!

[Redigerat av Gustav den 30 okt 2000]

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)