Bästa
8 svar · 271 visningar · startad av nordan
Är det modelering du är ute efter så rekomenderar jag starkt Rhinoceros 3D. Det är inte det lättaste, men det är oerhört kraftfullt och snabbarbetat. www.rhino3d.com
3Dstudio max är lätt och har många möjligheter till animationer ljussättning och materialpåläggning med mera.
Sedan finns det ju de lite dyrare program som "Alias wavefront studio tools" och "Maya". Men de är svårare o komma in i, och det krävs mer av datorn.
Lightwave har jag aldrig riktigt tyckt om (har väl aldrig riktigt lärt mig ;) ),
och program som Bryce 3D klarar jag inte av, då de är för begränsade och oftast både sega och omständiga att jobba med.
Det var min åsikt. Hoppas den duger
hmm. lightwave och bryce i samma mening som slutar med de är för begränsade?
lightwave är ljusår ifrån att vara begränsat. bryce däremot är ljusår ifrån att vara obegränsat :e
bör kanske tilläggas att lightwave är både billigare och bättre än max. (och att max till skillnad från lightwave inte använd i filmer :) )
------------------
När de säger att undergången är nära, vill de sälja flingor.
När de säger att man inte ska gripas av panik, är det illa.
[McMiller is no more...Visslaren is now :) ]
[Redigerat av visslaren den 15 aug 2001]
Lightwave har jag aldrig riktigt tyckt om (har väl aldrig riktigt lärt mig )
Det finns ingen härligare känsla än att modellera i Lightwave och Lightwave slår de flesta program med avseende på pris, prestanda och storlek.
Jag har i och för sig bara lärt mig 3D Studio Max och Lightwave grundligt men jag kan tänka mig att det finns få program som kan slå Lightwave på samtliga områden.
Jag måste dock hålla med om att Lightwave inte är lika lättlärt som 3D studio Max men å andra sidan så kräver Max en massa dyrbara plugins för att resultatet ska bli acceptabelt medan det mesta är inkluderat i Lightwave-licensen.
3D-motorn är dessutom otroligt kraftfull och du kan nästan få en otexturerad modell att se helt verklig ut.
Nog med beröm, jag antar att det inte är så särskilt svårt att gissa vilket program jag föredrar. :)
/JANspeed
maya är nog bättre än lightwave. men det är en "aning" dyrare. lightwave är billligt (i jämförelse med tex maya). bara 20000 :e
*längtar tills jag kommit över version 7 av lightwave*
------------------
Baacon och glass hör inte ihop. det är en självklarhet.
www.spelbasen.net
[McMiller is no more...Visslaren is now :) ]
Det kanske finns någon som gillar Lightwave ändå. Skämt åsido. Det verkar jättebra, men är man uppvuxen med 3Dstudio R4 så är man.
Det där om Lightwave som begränsat var ett misstag som jag ber så hemskt mycket om ursäkt för.
Men jag Rekomenderar absolut varmast Rhinoceros 3D. Enligt mig det absolut kraftfullaste NURBSprogrammet på marknaden, för modelering. Så är det modeller ni vill göra testa Rhino. Dessutom är det inga problem att exportera till en massa roliga format ;)
------------------
Kommer inte på nå't roligt :(
även här slår jag ett slag för lw :e
lws modellerare är åxo skitbra. bland de bästa jag testat. (har testat rhino)
janspeed: du har lw7? kan man få? :e
------------------
Naturligtvis var det många som upptäckte Amerika innan Columbus. Men de lyckades alltid tysta ner det hela. - Oscar Wilde
www.spelbasen.net
visslaren a.k.a. noijja
Visslaren:
Sitter tyvärr bara på ett 56K och det är inte att rekommendera att tanka LW7:an ifrån. Dessutom så lär väl forumnissarna snart säga ifrån att vi använder forumet för piratverksamhet.
Däremot ska jag ner till DreamHack i Jönköping. Har du inte lyckats komma över det innan dess så är det bara att höra av dig.
http://www.dreamhack.org
/JANspeed