webForumDet fria alternativet

Nystart!

0 svar · 350 visningar · startad av Weyland

WeylandMedlem sedan jan. 20019 inlägg

Nu j-ar är det dags att få fart på den här diskussionen! Kan vi inte släppa "CAD" helt å hållet btw? Får bara hemska flashbacks till gymnasiet och teknologi-kurserna... ;)

Personligen föredrar jag Lightwave 3D, framförallt iom version 6.x, och anser väl att Maya och Soft är bra konkurrenter - som dessutom är större i Sverige än i den stora staden USA där Lightwave sedan tidigare haft ett stort grepp om marknaden. Nu iom NewTeks europadivision hoppas jag på ev. marknadsföring även i vår del av världen för att introducera ett av världens mest lättarbetade och samtidigt kraftfullaste artistverktyg i Norden - Lightwave =D

MAX har jag inte nämnt, mest pga att det är underlägset de övriga programmen på ungefär alla punkter hittills. Den stora fördelen och användningsområdet med MAX är väl inom spelutveckling (vilket är stort, men inte min grej just nu) och för piratkopierande amatörer som vill lära sig 3D och inte vet bättre ;)

De borde egentligen se sig om efter AnimationMaster (Hash Inc) eller Cinema4D som är väl värda sina extremlåga priser.

--

Mina ev. framtidsplaner är att provskifta till Soft XSI för animation då detta är ett väldigt välutvecklat och till synes intressant verktyg. Dock är det juh rätt dyrt tyvärr. Däremot kommer jag för all framtid att fortsätta modellera i Lightwave Modeler - jag tvivlar på att nå't bättre alternativ dyker upp inom den närmsta framtiden.

I Sverige ser jag Maya som överlägset populärast.. förmodligen pga aggressiv marknadsföring och en ofantlig mängd kortkurser i programmet. Personligen anser jag att det är 1. För j-a dyrt! och kräver plugins som oxå är för j-a dyra! ;) och 2. Lite väl hype:at och alltför hårdvarukrävande för att utföra nå't mer komplext arbete.

Förmodligen är väl Soft (3.x) väl använt i reklambyråer/studior här i landet oxå....

---

Nå'n som använder Houdini får gärna kommentera detta fascinerande program som jag nog aldrig kommer våga prova. Men ni som inte känner till det bör absolut läsa upp er i ämnet!! ;p

/Weyland - babblar på..

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)