webForumDet fria alternativet

Program för att spegla en mapp på datorn till NASen.

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

16 svar · 2 768 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Hej!
Jag har precis flyttat mina foton (ca: 16000 st) från min NAS till en extra hårddisk på datorn. Helt plötsligt flyter Lightroom på som aldrig förr, helt underbart.
Dock vill jag ju fortsätta ha backup på NASen, som redan är speglad med två hårddiskar på vardera 2 TB.

Så jag söker ett program som fungerar som Dropbox eller OneDrive, alltså "speglar" en mapp på datorn till en mapp på NASen. Jag hade kunnat använda en molntjänst egentligen men bilderna ligger på drygt 200 GB så det hade blivit dyrt.
Det räcker att skriva ena hållet, alltså från datorn till NASen och det behöver inte vara i realtid. Det funkar med schemalagda synkningar. Jag vill bara synka förändringarna, annars kunde jag ju ha kopierat mappen manuellt en gång i veckan.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Om du använder Windows 8 funkar väl
Filé history, eller?
Använder du en Mac funkar väl timemachine.

Jag hittade inte Microsoft kb artikel om filé history utan ngn form av blogg som väl verkar rimlig.
http://lifehacker.com/5958865/how-to-use-windows-8s-new-file-history-backup-aka-time-machine-for-windows

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Som jag minns kör Poteta Windows, dvs inte Mac och har alltså inte TimeMachine. Jag är också på Mac men tror ju att det måste finnas en mängd olika back-up-program för Win också där filer/mappar jämförs och bara de som ändrats backas upp. Som Time Machine på Mac alltså.

Jörgen: Har du sökt på t.ex. "back-up Windows"?

Danne V skrev:

Jörgen: Har du sökt på t.ex. "back-up Windows"?

Det stämmer bra, jag kör Windows. Jag har sökt men får upp väldig många förslag och har väl blivit lite försiktig med vad jag tankar ner på äldre dagar... ;)
Så om någon har erfarenhet av ett speciellt program hade det varit bra.

Men testa Windows inbyggda filehistory.
Men börja mot en tom diskyta och kolla om det passar.
För det är ju inga kopior utan en typ av changelog.

Jag tycker det funkar fint. Men det är ju förmodligen olika.

pebi skrev:

Men testa Windows inbyggda filehistory.
Men börja mot en tom diskyta och kolla om det passar.
För det är ju inga kopior utan en typ av changelog.

Jag tycker det funkar fint. Men det är ju förmodligen olika.

Jag testar direkt, återkommer med resultat. :)

/edit
Den går tyvärr bort eftersom jag inte kan välja vilken mapp jag vill göra backup på. Den kör bara backup på Bibliotek, Skrivbord, Favoriter och OneDrive. Jag vill köra backup på en intern hårddisk.

/edit 2
Jag tog mod till mig och tankade ner ett program som heter Genie Timeline. Verkar göra precis det jag vill, nu återstår bara att se hur bra det fungerar.

Det är ju iofs lite skumt, men det är ju bara att bestämma vilka mappar som är ditt bibliotek.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/libraries-faq#1TC=windows-8

Så om den du testar inte funkar ge Microsofts egen en chans

pebi skrev:

Det är ju iofs lite skumt, men det är ju bara att bestämma vilka mappar som är ditt bibliotek.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/libraries-faq#1TC=windows-8

Så om den du testar inte funkar ge Microsofts egen en chans

Aha, jag visste inte att man kunde lägga till mappar i Bibliotek.
Jag testar den, Genie Timeline skapade egna backuper med egna filändelser så det gick bort.

Gaaah... :bla
Microsofts egna fungerar precis som Genie. Skapar egna filer som måste återställas för att få tillbaka dem igen. Det är väl så en backup fungerar misstänker jag men jag vill ju bara ha en exakt kopia på NASen.

Det lutar åt att jag helt enkelt får kopiera över mappen från datorn manuellt med jämna mellanrum. (n)

angelicaMedlem sedan juli 2013281 inlägg

Jag är också på jakt efter ett sånt program... Som kopierar...
Jag vill minnas att jag hade ett sånt plutteprogram en gång i tiden, men jag minns inte om det var till Mac eller Windows.

Dock, det var före TimeMachine, så... det är ett tag sedan.

Sen vet jag inte heller om det kopierade ALLT eller bara det som ändrats. Förmodligen kopierades allt... för att om man ska kopiera bara ändrade grejer blir det genast mer komplicerat.

Jag vet att Retrospect i alla fall uppfyller ETT av dina krav, att bara kopiera det som ändrats.

Men det är ju verkligen ett proffsprogram i ordets rätta bemärkelse, och med det sagt, även en prislapp därefter.

Jag vet dock inte var en-användarlicens kostar.... men det går väl att ta reda på!
http://www.retrospect.com/en/products/win

Det kanske inte passar för dig, men det är i alla fall ett kompetent program, där om råder inga tvivel!

Jo, som sagt, det är ju inte en kopia utan en logga man får ju versioner, så man kan backa till ett önskat datum.

Men vill du ha bara kopior och det inte gör något om du skriver sönder.
Dvs om du ändrar en bild på datorn och den då blir likadan på nas och det är ok, då borde du ju kunna skriva en egen bat fil som körs som en schedule-task ibland.

Typ robocopy

Ex.

http://karuppuswamy.com/wordpress/2014/08/13/how-to-use-robocopy-in-windows-for-backup-and-sync-like-rsync-in-linux/

http://techdows.com/2012/11/mamanage-schedule-tasks-windows-8ml

prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg

DSynchronize säger en del är bra. Jag har själv inte testat det, men det verkar vara precis det du eftersöker. Sidan ser förskräcklig ut, men scrolla nedåt tills du hittar programmet.

http://dimio.altervista.org/eng/

DSynchronize is a stand-alone utility that let you periodically synchronize two or more folders on Hard Disk, Floppy Disk, LAN, USB Key, CD-DVD (with packet writing software) and FTP server.

It is also possible to specify the time and the day to schedule the synchronization to run, and to create some additional "filters" for other factors.

Real-Time sync is also supported.

Jag fick tips på Fotosidan om detta program vilket jag testar precis nu. Verkar vara exakt det jag är ute efter! (y)

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Poteta skrev:

Jag fick tips på Fotosidan om detta program vilket jag testar precis nu. Verkar vara exakt det jag är ute efter! (y)

Återkom gärna med synpunkter när du har testat ett tag, jag börjar få behov av ett sådant program.

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag har använt SyncToy ibland och det fungerar bra.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155

M@gnus skrev:

Återkom gärna med synpunkter när du har testat ett tag, jag börjar få behov av ett sådant program.

Det är egentligen för tidigt att utvärdera men första synkningen gick galant. Testade att lägga till några filer och de synkades också utan problem.

Man kan schemalägga synkningen eller köra den manuellt (vilket jag tänker göra varje gång jag lägger till foton), välja om det ska speglas fullt ut eller bara köra backup från ena eller andra källan. Att det är på svenska underlättar för mig.

Både Eset Smart Security och Malwarebytes Anti-Malware släppte igenom programmet utan att bråka så jag hoppas det är fritt från skräp.

Just nu kör jag gratisvarianten men tänker lägga 500 kr på Pro om allt funkar så bra som jag tror. Inte för att jag behöver den varianten men sånt här ska premieras. :)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Poteta skrev:

Jag har kört SyncBackSE länge och det fungerar perfekt (y) . Det och rsync är de 2 backupprogram jag använder.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)