webForumDet fria alternativet

Media server

8 svar · 1 407 visningar · startad av Mr T

Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg

Har just skaffat en "WD TV Live" till en bekant och för att slippa fildelningen under Win 7 fick jag tippset om att dra igång en Media server. Laddade ner "PS3 Media Server", men då denna inte var verrifierad så vågade jag inte installera den (Virusprogrammet larmade om att källan inte gick att verifier) så jag vågade inte installera det, ifall att.

Någon som har bättre tipps på Media Server eller kan godkänna det.

Red. Heter inte "HD TV Live" utan "WD TV Live"

prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg

Hur menar du, "slippa fildelningen"? Du kan ju stänga av all fildelning med en enkel inställning här:

Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings

Välj sedan "Turn off file and printer sharing".

(Detta är visserligen under Win8, men jag tror att det är samma sökväg i Win7.)

Hittade denna låååånga och komplicerade förklaring om fildelning för att få det att funka till "media datorn "WD TV Live".
https://www.youtube.com/watch?v=KSvrepOa_T4

Då jag inte sysslat mycket med fildelning, och därför nte vet hur korrekt detta är, men det kändes bökigt.
I början av videon nämner hon att har man en "PS3 Media Server" kan man slippa allt detta böket. Därav min fråga, och därav min andra fråga när virusprogrammet om "PS3 Media Server" varnade.....

prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg

Hmmm, det finns en risk att jag missuppfattat din fråga. Sorry om mitt svar inte var mycket till hjälp.

prplxr - helt okej !

Vi får väll se om någon annan har bra förslag på Media Servrar att köra under Win 7, eller andra lösningar på mitt problem.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Du är lite kryptisk med vad du egentligen vill åstadkomma, men tolkar jag dig rätt som att det finns filmer eller liknande på datorn med Win7 som ska spelas upp på en tv med hjälp av WD Tv Live?

Detta fixar alla apparater som är DLNA-kompatibla (Digital Living Network Alliance) och kan agera som en DLNA-server. Win7 har detta inbyggt i Windows Media Player, men många kör en separat serverprogramvara som Jriver, Twonky, Serviio, Plex med flera.

Om WD Tv Live öht kräver en DLNA-server att fungera alls vill säga, det kanske går utan. Min gamla Boxee Box läser media från alla datorer i mitt nätverk utan problem. Men det bygger på att man delar ut rättigheter till filerna, något som numera är mycket enklare än förr i Windows. Numera funkar det ju faktiskt. :e

:stefan - så rätt uppfattat. Det finns bilder och filmer som ska kommas åt på Win 7 maskinen.

Fattar jag dig rätt boder det bara vara att dra igång Windows Media Player ?
Men så skriver du att man ska dela filerna. Det är här jag drar öronen åt mig och funderar på om jag då behöver den långa filmen (se länk ovan) och all dess steg för att klara, och hur smidigt det då är.
Fattar jag filmen rätt så finns det bra media servrar man kan köra som bara genom att dra igång dom, utan trasel med fildelning och rättigheter, löser åtkomsten.

(Själv kör jag här hemma en Boxee Box och en Synologic Server, en lösning som funkar fantastiskt bra. Dock blev jag bra sugen på WD TV Live;s gränsnitt jämfört med Boxee Box, men det ska ju gå att ställa in och så var jag inte mer avundsjuk än så :-) )

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men vad är det som är så farligt/svårt med att dela ut rättigheter till specifika datorer?

Hur ansluter din Boxee till Synologic då? ;)

En sak är vad jag gör med mina datorer, dom har jag koll på - om något skulle hända - men då det gäller andra människors datorer vill jag vara säker. Då jag inte håller på med fildelning på mina maskiner, då jag har en media server, så var min bekant inte helt nöjd att jag skulle sitta och "testa".
Därav min fråga om det finns enklare sätt. Då jag fann mediaservern tyckte jag det var smidigt, men då dök virusprogrammet upp och började larma om "okänd utgivare" och min bekant satte stopp där med eftersom jag inte hade testat innan osv.

Så egentligen är det väll som så att jag ska ha på fötterna tillräckligt för att kunna säga "lugn, detta är säkert, oavsett vad du tror och ditt virusprogram säger". Just nu har jag inte det !

Därför denna tråden.

Helst ett enkelt och smidigt media server program, som är okejjat, så jag slipper sitta och pilla så mycket. Sedan om det är så att min bekant för var fil som ska accessas måste ställa in rättigheter så änns det bökigt. Det ska vara SUPER ENKELT !

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)