Finns det flera sätt att kolla om ett program man laddat ner har virus i sig? Alltså om man har ett bra antivirusprogram så kan man ju inte vara säker. Men det kanske finns andra sätt att kolla också? Tips mottages :)
Jag menar typs såna program som är exe filer och freeware. Se så bra ut på hemsidorna, men jag vill ju inte ha in något skit.
Kolla virus
3 svar · 1 092 visningar · startad av nordan
Du kan aldrig vara säker.
Det gäller då att skapa alternativa miljöer som gör att man kan testa.
På det viset kan kanske köp-mjukvara vara att föredra. Inte för att det är ett 140% vattentätt alternativ i sig, utan snarare att företag som tjänar pengar på sin mjukvara inte har något incitament att "lura sina användare" i samma omfattning som freeware har.
Ja... lite så kan man tänka!
Kanske värt att betala 200-500 kronor för något som du har användning för?
Men det är bara du som kan göra det valet!
På det viset kan kanske köp-mjukvara vara att föredra. Inte för att det är ett 140% vattentätt alternativ i sig, utan snarare att företag som tjänar pengar på sin mjukvara inte har något incitament att "lura sina användare" i samma omfattning som freeware har.
Håller inte med ;) Nu är inte open source lika med freeware, men i och med att många går över till öppen källkod där alla har insyn i koden så minimerar det risken för virus. Så i så fall så skulle jag rekommendera open source-program som är fria. SourceForge är din vän :)