JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Det var inte igår man var här, men kunde inte komma på något annat ställe att fråga.
I dagsläget har jag en dator med skärm står i på ena sidan väggen, till andra sidan väggen har jag dragit en hdmi-kabel.
Jag kan lösa mitt problem genom att spegla skrivbordet, men om jag vill jobba och grabben kolla på film så måste de ha en varsin bild så att säga.
Kruxet blir nu att när jag visar något på TVn så ser jag inte vad jag gör. Just nu kan jag ta mitt blåtand-Tbord som även har touch, och resa mig och hålla på. Jag kör även ibland med team view på mobilen.
Det jag är ute efter är något litet program som kan visa vad som är på den andra skärmen. Låter ju dumt, men mitt problem är ju väggen. ;)
Så sitter ni på något program som löser mitt lilla behov.
Ett sådant program finns inbyggt i Windows, nämligen magnifier/förstoringsglaset. Det ursprungliga syftet med programmet är ju att kunna förstora en del av skärmen om man har svårt att se, men det följer muspekaren (går att ställa in så att den följer textfokus också) och bör funka utmärkt för ditt syfte om du ställer in zoom till 100%. Sen kan jag även tipsa om tangentbordskombinationen win+P som låter dig växla snabbt mellan en eller flera utgångar.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Win-P var en riktigt bra funktion!
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Win+P känns det som jag inte behöver. Vill kunna pausa youtube/vlc eller vad det nu är.
Förstoringsglaset... det kör ju in på den aktuella skärmen.
Om jag bara vill se muspekaren på den andra skärmen då, men ha kvar normalt utseende på den andra.
OM det nu inte går att få en del av skärmen till detta ändamål, för nu zoomade den in på nuvarande skärm.
För just nu har jag det så här:
HTPC -> DVI>skärm
(ja den blev en vanlig dator efter att ha stått vid TV ett tag men ville sitta skönt och jobba på vanlig skärm)
HTPC -> HDMI>TV
TV=skärm1
Skärm=skärm2
Alltså har jag fått bytt plats på vilken skärm startmeny och klocka ska vara.
Sitter oftast vid skärm 2.
Så det bäste vore om man kunde få upp nån liten extraruta så som vlc-spelaren och se den andra skärmen. Som bild-i-bild. Den behöver bara vara större än 10cm på en 24"are.
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Win+Shift+vänsterpil verkar göra det jag vill..
Fler som verkar ha problemet att när de stänger av projektorn så ligger fönster kvar "där borta"