Jag har just skaffat webbeditorn Bluegriffon. Vid ett första test ändrade jag litet text på en webbsida. Men det visade sig att Bluegriffon också hade ändrat en länk från src="http://www.försvarsnyheter.se/banner.asp?" till src="http://www.f%F6rsvarsnyheter.se/banner.asp?..." Länken slutade fungera.
Kan man ändra inställningar för att undvika detta?
Bluegriffon
3 svar · 2 104 visningar · startad av Olle L
Jag har ignen aning om hur Bluegriffon fungerar, men jag kan säga något om vad som verkar hända. Man kan inte ha med utökade tecken i en URL, utan sådana tecken måste kodas. Det vanliga sättet är det som du har råkat ut för där, så kallad URL encoding, innebär att man skriver ut % följt av tecknets hex-kod. För att försvåra saker vidare kan tecken representeras olika beroende på vilken teckenkodning servern förväntar sig. ö kan t ex skrivas som %F6 is ISO8859 (vilket editorn verkar tro att du använder) eller %C3%B6 i UTF8 (som är modernare och bättre.) Du skulle kunna ersätta försvarsnyheter med f%C3%B6rsvarsnyheter så funkar det åtminstone i Chrome.
"Man kan göra så, men det är inte RÄTT!"
Men URL-encoding är inte rätt format för utökade tecken i domännmn. Oavsett hur du anger domändelen i adressen så omvandlas den (om webbläsaren lyckas tolka den rätt) internt till sk punycode som är en annan kodning, den som används i domännamn. Då blir försvarsnyheter istället till xn--frsvarsnyheter-vpb. Med andra ord, om man äger domänen försvarsnyheter.se så äger man egentligen försvarsnyheter.se, och webbläsaren sköter med magi resten.
Som sagt så har jag ingen om Bluegriffon kan övertalas att göra detta rätt med hjälp av en inställning, men om du ersätter domännamnet med dess motsvarighet i punycode så bör länken fungera framöver.
Tack för ett fylligt och bra svar.
Skicka-knappen med css Pro Editor i BlueGriffon
Jag har skaffat gratisprogrammet Bluegriffon och köpt tillhörande CSS Pro Editor. Jag har mycket problem med den och får ingen support. Inte ens BlueGriffons eget forum fungerar. Min fråga kommer inte fram där, därför hoppas jag, att jag kan få hjälp här.
Jag vill sätta en button-image till en submit-knapp, men jag vet inte, hur. Jag antar, att den är inte någon speciell BlueGriffon fråga, men där skulle jag vilja lösa den. Jag kan naturligtvis skicka html och css filer också, om det underlättar svaret.