webForumDet fria alternativet

Återskapade "Orphaned files" förstörda för alltid?

Program & appar

5 svar · 1 190 visningar · startad av Choronzon

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg
Frågan#1

Har lyckats radera viktiga dokument, som jag nu återskapat med Recuva och Iolo Search and recover. Filerna är enligt Iolo Search and recover sk. Orphaned files.. Det är tex. en del .doc-filer och en del .ppt-filer (powerpoint). När jag öppnar .doc-filerna frågar den efter encoding och det finns ingen i listan som passar (se bifogat). När jag försöker öppna .ppt-filerna får jag bara ett felmeddelande som säger

The selected file does not appear to be a valid Microsoft Office PowerPoint file. It might be another kind of Microsoft Office System file or a file created by using a different program.
Try double-clicking the file in Windows Explorer to see if another program will open it. If PowerPoint opens again when you double-click the file in Windows Explorer, it is possible that the file is not a PowerPoint file but that its extension was renamed to be that of a registered PowerPoint file type (such as .ppt, .pptx, .pps, .ppsx, .pptx, .pot, or .potx) but the file is not a PowerPoint file.

Vissa filer är Ok, andra inte. Finns det något jag kan göra för att reparera de återställda filerna som inte går att öppna? något verktyg i windows tex?

Untitled.jpg
Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Det finns ju en del reparationsprogram ex: http://www.jufsoft.com/docrepair/
Jag har själv inte testat så jag vet inte hur bra de funkar.

Funkade inte, men tack ändå.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Inte vet jag säkert, men numera (sedan Office 2007 tror jag) får ju worddokument inte ändelsen doc utan docx, och powerpointfiler pptx. Har du ett modernt office installerat kan du testa med att lägga till x i de filer du inte kan öppna. Du skrev ju "Vissa filer är Ok". Om det inte skulle gå är det möjligt att du kan installera Office igen om du har en av de nyare versionerna på en CD-skiva. Har du inte det så skriv "Microsoft Office" i sökrutan på http://www.google.se för att hitta hur du kan ladda ner det.

Det kan alltså vara så att datorn ser doc som för gammalt.

b242569 skrev:

Inte vet jag säkert, men numera (sedan Office 2007 tror jag) får ju worddokument inte ändelsen doc utan docx, och powerpointfiler pptx. Har du ett modernt office installerat kan du testa med att lägga till x i de filer du inte kan öppna. Du skrev ju "Vissa filer är Ok". Om det inte skulle gå är det möjligt att du kan installera Office igen om du har en av de nyare versionerna på en CD-skiva. Har du inte det så skriv "Microsoft Office" i sökrutan på http://www.google.se för att hitta hur du kan ladda ner det.

Det kan alltså vara så att datorn ser doc som för gammalt.

Testade att döpa om till docx. Bra tips, för nu fick jag andra felmeddelanden. Det verkar tyvärr som att filerna saknar en del viktig information som krävs för att dom ska kunna öppnas.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Testade du att installera om Office? Inte vet jag om det hjälper, men det är i alla fall vad jag skulle ha gjort. En nyare version alltså. Jag minns att jag för några år sedan bifogade en docx-fil i ett mail, men mottagaren kunde inte öppna den för att denne inte hade senaste versionen, men nu har väl de flesta en ny Officeversion.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)