webForumDet fria alternativet

Flytta mina dokument

3 svar · 956 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

En gång i tiden när jag hade XP som OS så minns jag att med ett enkelt högerklick på mappen mina dokument kunde flytta hela rubbet till en annan hårddisk och det var hur enkelt som helst, men när jag sedan skaffade en dator med Vista för ett antal år sedan så försökte jag göra samma grej, men det blev inte samma resultat och jag fick ge upp det hela då jag helt inte förstod mig på hur Windows tänkte längre. Men nu börjar det bli aktuellt att göra så igen då jag har skaffat en W7 och en SSD-disk så vill jag spara utrymme på C: men jag vet inte hur jag ska göra längre.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Högerklicka på "Mina dokument" via utforskaren och välj egenskaper.
Välj fliken "Plats", där kan du välja var dokumenten ska lagras.

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Strukturen

Det du beskriver är den gamla XP strukturen för just mappen Mina dokument finns inte i Vista längre.
På skärmdumpen kan du se hur strukturen på min Vista-burk

struktur.JPG
nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Ett alternativ är att klicka på mina dokument i vänsterpanelen, egenskaper, include a folder (hur nu MS väljer att översätta det på svenska.) Och sedan set save location.

Sättet sjuans "libraries" verkar funka på är att du kan få det samlade innehållet av flera mappar att dyka upp i öppna-dialogrutor, medan du måste välja ett ställe där saker sparas som standard. Det kan du göra separat för flera typer av "libraries", t ex dokument, musik, bilder osv.

Ett annat alternativ är att skapa en mapp på en anna n disk och inte göra något speciellt med mappen, men dra den upp till favoritlänkarna och släppa den mellan några andra alternativ. Då kan du enkelt komma åt den från öppna/spara-dialogrutor.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)