webForumDet fria alternativet

Framtidssäkra en databas

9 svar · 1 380 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Hej alla, för länge sedan när det var på modet att skaffa hempc genom föredelaktiga avtal med arbetsgivaren så fick vi även bra mjukvara till datorerna i form av office -95. Jag började då att lägga upp en databas över tåg jag kört. Jag har databasen kvar, men är långt ifrån klar. Jag har sedan dess bytt upp mig till Ofiice 2003 och jag har då och då öppnat dabasen för att söka i den. Jag har dock inte lagt till några nya poster då jag fick stansopratris fingrar så jag kom av mig i arbetet.
Nu är det så att det kostar stora pengar för en privatperson att köpa Office som innehåller Access och det inte är lika lätt att få tag i piratkipor som förr. Jag vill dock äga mina program, vill jag påpeka. Nu har jag i alla fall påbörjat något som jag vill slutföra i framtiden, men hur framtidssäkrar jag det som jag redan har och hur får jag det att fungerar med "framtida" mjukvara. Excel används ju till oerhört mycket som liknar databaser idag eller vad använder man i dag?.
Jag vet inte hur jag ska tänka och jag vet inte vad som finns idag och jag vill inte göra om det jobb jag har gjort för det är trots allt åtta års tågkörande som jag knappat in och jag har i nuläget 25 år till som jag inte har fått in digitalt ännu.

berkenMedlem sedan okt. 201187 inlägg

Det trista svaret är att ska du framtidssäkra din databas så är det bara en flat textfil som gäller. Det mindre trista svaret är att spara datat i libraoffice och spara backupperna i tabb separerade textfiler så borde gå att importera i vad som är på modet för stunden.
Själv hade jag köpt plats på ett billigt webbhotell och använt mig av mysql och försökt knackat ihop ett webbinterface i php eller om jag inte kan eller vill knacka php, försökt att hitta ett opensource program där jag kan tvinga in mina uppgifter. De senare alternativet kräver dock lite knep och knåp för att få in datat(vilket är sådant som roar mig ofantligt :-) ).

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det finns inget som är framtidssäkert eftersom framtiden inte existerar ännu.
Det rätta svaret är faktiskt det du har fått av berken.
Kör ut allt då och då som just kommaseparade poster. Till ett vettigt media, kanske USB minne och CD.
Då kan du alltid köra in och sortera det som du vill.

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Om du vänder på det hela, med facit i handen. Hur skulle du gjort 1990 för att det fortfarande skulle fungera idag?

1990 kunde du köpa en extern hårddisk på 1 GB för 10.000:- + moms, 12.500:-.
Det var före digitalkamerornas tid, som vi känner dom idag. Det fanns för visso digitala kameror men det var ingen konsumentprodukt och en likheter med dagens kameror är avlägsen.

Det gamla ordspråket lyder, "framtiden går dubbelt så fort som historien". Det betyder att om du ser den tekniska utvecklingen 20 år bakåt, kommer samma utveckling ske på bara tio år.

Ja... det är bra att räkna... Sen kan du se om du får in din databas i det där resonemanget!

En variant som är skapligt framtidssäker är att du köper en dator som du ENBART har din databas i samt inte kopplar till Internet.

En dator som du helt enkelt inte använder annat än när du arbetar med din databas och enbart till detta. Det känns kanske inte så lockande, men det är nog den vägen du får gå, den personliga insatsen. Inget företag av rang är villig att hålla dig under armarna under en tidsrymd av dessa mått!!

Det kostar oerhörda summor för företagen. Det är dom inte intresserade av.
Jag menar generellt, inte specifikt. Hittar du ett företag som är villig att underhålla 20 år gamla system till före detta kunder så är jag den första att gratulera!

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Nu tänker inte jag så mycket på lagringsutrymmet utan mera format som jag kan öppna längre fram i tiden och som jag fattar det så bör jag ha en backup i form av textfil utöver "normala" backupper. Jag tror inte att jag kommer upp i datamängder som kräver serverhallar.
Jag glömde skriva förut att målet med databasen är att göra göra den tillgänglig på min hemsida i en sökbara databas. Jag har dock inte börjat med att lära mig något om detta ännu utan är ett framtidsprojekt.
Sen var ju också frågan om att som privatperson kunna komma över mjukvara utan att bli ruinerad eller att jag inte kan slutföra mina idéer när jag kört mitt sista tåg.

OK, vi gör ett nytt försök! :-)

Ponera att du 1990 väljer att lagra din databas på cd-skiva. En cd-brännare vid denna tidpunkten kostade 50.000 kronor och var stora som ett rejält 6x400 W slutsteg. Tomma skivor kostade 200 kronor styck.

Med din inställning skulle cd-skiva förmodligen inte vara ett attraktivt alternativ 1990. Märk väl, detta var åtta år före Apple, som första datorleverantör, plockade bort diskettstationen som standard vid köp av en dator.

Varför inte ta en titt på "The First iMac Introduction"? Here we see Steve Jobs introducing the very first iMac in 1998.

Nothing lasts forever.
Det billigaste för dig är helt enkelt att köpa en dator och avsätta för ändamålet. Om du inte exporterar som en textfil, som nämnts ovan, och importerar i någon, idag okänd, framtidsdatabas!

Sen var ju också frågan om att som privatperson kunna komma över mjukvara utan att bli ruinerad eller att jag inte kan slutföra mina idéer när jag kört mitt sista tåg.

Detta är lite avhängigt din tekniska kompetens samt din budget.

Det finns gratis mjukvara. Om man letar tror jag nog att det finns bra om trevliga alternativ till dig. Det är ju inte alla mjukvaruleverantörer som har råd med massiva miljardkampanjer.

Men som sagt, då får man leta... Väljer man Microsoft slipper man leta. Lite så är det!

berkenMedlem sedan okt. 201187 inlägg

"min hemsida i en sökbara databas"
Då ska du ju börja kolla bland opensource systemen som endast kräver mysql och PHP eller varför inte köra libra office och deras databas eller fortsätta med det du gör nu tills maskinen brinner upp och hela skapa ta ut en textfil rapport som du spara någon annanstans. Trots att jag nu inte vet hur mycket tåg det finns och hur många du har spakat så jag kan inte tänka mig att det blir några "överjävligt" stora volymer så du borde,till och med, komma kunna komma undan med en flat textfil som du söker i, till en minikostnad på något billigt men pålitligt webbhotell.

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

På vilket vis skriver du in dina uppgifter?
Skulle du inte, förutom att dels skriva ut det i en textfil, att blogga det. Du behöver ju inte betala ett webbhotell, utan kan göra det på nån av alla gratistjänster.

walter groupiusMedlem sedan juli 2004144 inlägg

Thord skrev:

Hej alla, för länge sedan när det var på modet att skaffa hempc genom föredelaktiga avtal med arbetsgivaren så fick vi även bra mjukvara till datorerna i form av office -95. Jag började då att lägga upp en databas över tåg jag kört. Jag har databasen kvar, men är långt ifrån klar. Jag har sedan dess bytt upp mig till Ofiice 2003 och jag har då och då öppnat dabasen för att söka i den. Jag har dock inte lagt till några nya poster då jag fick stansopratris fingrar så jag kom av mig i arbetet.
Nu är det så att det kostar stora pengar för en privatperson att köpa Office som innehåller Access och det inte är lika lätt att få tag i piratkipor som förr. Jag vill dock äga mina program, vill jag påpeka. Nu har jag i alla fall påbörjat något som jag vill slutföra i framtiden, men hur framtidssäkrar jag det som jag redan har och hur får jag det att fungerar med "framtida" mjukvara. Excel används ju till oerhört mycket som liknar databaser idag eller vad använder man i dag?.
Jag vet inte hur jag ska tänka och jag vet inte vad som finns idag och jag vill inte göra om det jobb jag har gjort för det är trots allt åtta års tågkörande som jag knappat in och jag har i nuläget 25 år till som jag inte har fått in digitalt ännu.

Det går absolut att få in allt mer eller mindre 100% framtidssäkert inom din livstid iaf.

Den enkla lösningen är att använda dig av ett enkelt format i tex excel och spara filen som csv, dvs ett platt format som går att tolka i kommande program med om det skulle vara aktuellt. Sedan arbeta med det i molnet direkt. Tex i box, eller google drive. Det kommer i praktiken göra att du har flera kopior och det ska sjukt mkt till att det ska raderas. Speciellt om du syncar molntjänsten mot olika datorer paralellt. Typ laptopen och stationära.

Ett annat mer hardcore lösning är att använda dig av en mysql databas, som ju är öppen källkod. Du kan skriva eller leta reda på en parser från befintligt dataformat till mysql. Sedan kan du spara databasfilerna i molnet.

Nyckelideerna är således dessa:

> spara automatiskt flera working copies i molnet
> använd enkelt dataformat som går att tolka i framtiden

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)