webForumDet fria alternativet

Säkerhetskopiering av filer.

2 svar · 540 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Jag har nu inställt så att Windows Vista säkerhetskopierar mina filer på söndagar. Jag funderar nu på att skruva i W7 i datorn kan då W7 återskapa mina filer från säkerhetskopiorna eller går det förlorat?

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Kolla att återskapa de filer du kopierat.

När jag var sysadmin på reklambyrån tidigare körde vi Retrospect för kopiering av filer.

Det var ett "smart" program, i den bemärkelsen att det kopierade alla filer EN gång. Nästa vända så kollade programmet vilka filer som hade modifierats och sparade endast dessa.

Det minskade trafiken i vårt nätverk till en bråkdel... (Märktes iofs inte för vårt nät var grymt snabbt...)

Sen kunde man i loggfilen scrolla mellan olika datum, som Mac OS fungerar, om du är bekant med den datorn. Eller som Facebook fungerar, om du använder den tjänsten.

Jag vet inte hur pass pålitlig filkopiering i Windows är. Är det ens någon som vet vad alla filer i Windows har för syssla...?? Ja, det är det säkert, men de torde tillhöra en minoritet...

Dåligt svar. Retrospect är mitt svar på din fråga! :-)

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Är det många filer som tar stor plats och du vill inte förlora någon? Annars har väl de flesta nu i alla fall mer än en e-postadress. Om du vill byta operativsysyem och behålla åtminstone de viktigaste filerna så zippa dem och bifoga dem i ett e-postmeddelande som du skickar till dig själv på en e-postadress som du når genom att öppna en hemsida (jag har t ex yahoo) istället för att klicka på en brevikon. Då har du kvar dem efter att ha bytt OS och kan öppna dem efter att ha installerat alla program.

Dessutom finns externa lagringsmedia som USB och CD-skivor som du kan spara filerna på (disketter är nu snarast inaktuella), men jag ser e-post som säkrare.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)