Har en gammal industridator för "kiosker" med pekskärm på som jag har uppsatt på väggen. Har den som MP3 och Youtube spelare vid fest. Sitter en gammal 500Mhz processor i och övriga konfigurationen är lika imponerande (=gammalt och litet)
Vill inte lägga ner pengar på den men vore roligt att få igång den.
Har kört XP på den men tänkte att det vore roligt med något nytt. Trodde på Ubunto, men inte fått det att funka (läs nedan den troliga orsaken).
Söker nu ett slimmat system och ett bra gränsnit för just pekskärm. Några ideer ?
Då datorn saknar Cd (endast diskettstation) plockade jag ur HDn och satte den som USB (med en konverter) och installerade den från min Win 7 maskin. Problemet är att Ubunto vid denna installationen troligen fortfarande tror att den är på min bättre Win 7 maskin vilket skapar problem.
Kan man installera en "basic" Ubunto som konfigurerars då man startar upp på rätt maskin ?
Ubuntu har på senare år blivit en riktig minnesslukare. 500 MHz är lite i lägsta laget, men framför allt gissar jag att du har för lite RAM för att det ska bli effektivt.
Men ditt problem kanske är att du inte alls lyckas få Ubuntu att starta? I sådant fall, hur långt kommer du? Ser du bootmenyn? Krasch? Felmeddelander innan boot? Mer info...
jofawe - Vi snackar om gammal dator här. Går inte att väja att starta från USB. Därav mitt krångel med att plocka ut HDn, koppla in den på annan dator, installera systemet och hoppas på att installationen inte sugit upp för mycket av den andra datorna konfiguration
nitro2k01 - Trodde först att datorn hängt sig efter att minne och hårdvara konfigurerats. Kunde dock se systemets "dos" kommentarer om minne (och vad det vara mer). Sedan blev skärmen grå, först ljus sedan lite ljusare. Lämnade datorn där i ren protest. Plötsligt dök en muspekare upp såg jag då jag gick förbi en stund senare. Ytterligare, kanske så mycket som 5 min hördes ljud från datorn. Sedan tyst, sedan mer ljud. Insåg att om man spelade ljudet snabbt kunde det låta som ett bra start upp ljud :-)
Efter det verkade den åter dö, och jag stängde av. Ev. system som kunde dyka upp (1-2 timmar senare på skärmen) skulle INTE vara till behag insåg jag.
Var också tveksam om jag skulle se något mer. På en något nyare Asus bärbar maskin jag har som skrivmaskin startar systemet upp mer normalt (tror jag), men jag ser bara ränder efter en stund. Påminner mycket om hur det såg ut på gamla c64 tiden då man laddade spel från kastett band. Dock var c64an ränder mer rörliga :-)
pebi - DSL ska jag ta och prova om inga bättre förslag kommer upp i tråden. Kan dock inte läsa mig till om DSL är hårdvaru snålare, bara att det är slimmat, men det är ju 2 olika saker (?)
Jo, det skall det vara, DSL har väl dött, dvs utvecklas inte längre.
Men tanken när det levde var väl att köra Linux på 486, Pentium I och annat som var lite för gammalt då.
Och vad jag minns funkade det riktigt bra, så om det funkar med drivrutiner för din skärm mm, och det finns rätt codec för att spela upp dina partyfiler så borde det bli klart snabbare än XP, det är min gissning.
Jag har personligen kört just DSL på en 100 MHz Pentium 1 med 10 MB RAM. (Jo, precis så mycket av någon anledning.) Och det var slött så in i h. Dock kan detta haft att göra med RAM-begräsningen. 500 MHz och 512 MB RAM exempelvis borde funka bra. Dock blir det nog svårt att få den att köra exempelvis Flash eller en modern webbläsare eftersom den köra en gammal 2.4-kärna.
Ett alternativ kanske skulle kunna vara en mer slimmad version av Ubuntu, t ex Kubuntu. Men även där tror jag att bristande RAM kan ställa till det för dig. Vet du hur mycket minne som faktiskt sitter i burken?
Tyckte jag hade kommit på en så bra idee med att partionera upp HDn så jag kunde lägga ner XP installations CDn på en partion och lite Linux installations CD på dom andra partionerna. Satte tillbaka HDn i datorn och startade upp på en diskett.
Oavsett vad jag försöker starta för installation (eller annan körbar fil) på både XP Cdn och Linux CDn så säger den att "denna filen går inte starta i Dos".
Tacksam för ideer.
(XP installationen har jag tidigare startat från datorn via dos, men då låg installationen fortfarande kvar på en CD skiva, men ska det verkligen spela roll ?)
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9