JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Vi har ett kontor där det sitter 4 personer med varsin workstation. Ingen filserver, inget AD. Jag tänkte nu sätta upp en enkel backup-lösning där och valet står mellan en NAS med något schemalagt backup-program eller en molnlösning.
Det första alternativet är inga konstigheter, men jag söker synpunkter på backup i molnlösningar. Gärna tips på leverantörer med för och nackdelar.
civilpolisenMedlem sedan dec. 2009816 inlägg
http://www.retrospect.com/
Retrospect finns för moln, även om det nu kanske inte var det du hade i åtanke.
På reklambyrån jag arbetade på för rätt länge sedan körde vi (jag) band + retrospect klient för mac och windows.
Fördelen med Retrospect är att den kopierar inte alla filer varje gång, bara de förändrade filerna. Så back-up kan gå relativt fort.
Man kan lätt återställa filer till tidigare versioner bak i tiden, om det skulle behövas.
På min tid var band att föredra för backup-filen på HD kunde aldrig bli större än 1 GB, men det är inte omöjligt att detta är förändrat. Det kanske fortfarande finns någon gräns och i så fall kan det vara bra att känna till.
Retrospekt är krypterat på en nivå som du själv bestämmer. Det gäller i alla fall på band och jag tror säkert det gäller på molnalternativet också. Något annat skulle förvåna mig MYCKET! :-)
Kolla youtube-filmen för moln-lösning med Retrospekt på hemsidan.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Retrospect har jag kört tidigare, visste dock inte att de hade moln-lagring. Funktionalliteten är inga problem med Retrospect, men anledningen att jag söker alternativ till konventionella backup-program (typ Retrospect) är att hitta något som är extremt enkelt. Läste lite om one.com's lösning där du installerar en klient (antar att man bara fyller i användarinfo) och sedan högerklickar på valfri mapp och väljer "Lägg till synkronisering". Anledningen är att jag sitter in bit ifrån detta kontor, och det vore bra om de kunde administrera det själva. Googlade fram några alternativ:
One.com
Diino
Storegate
Nån som har någon erfarenhet av dessa?