webForumDet fria alternativet

installation av windows på externa HD

3 svar · 872 visningar · startad av simon11

simon11Medlem sedan feb. 20123 inlägg

HEJ
Behöver lite hjälp att veta om det går att installer windows på en extern hårddisk.
jag har win 7 på datan ville liksom installera win xp på extern och när man behöver du kan man använda eller välja oprativ system själv,
frågan är att det går att göra så eller omöjlig är det?
har faktisk provar själv efter första delen av installtion valde att formatera(ext) disken sen efter en restart av själva datan kom bara xp logan upp, ni vet vid vanlig start, sen stop ,tog bort externa hårddisken men datan kunde inte starta win 7 heller, så installerat om datan , så blir tacksam om någon kan hjälpa mig och skriva om detta.

noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

Varför installerar du inte både xp och windows 7 på din systemdisk? Så kan du välja när du startar datan vilken du vill köra med.

Ser ingen anledning att använda en extern hårddisk eftersom det kommer gå skit långsamt via usb.

Edit: för att ha två os på samma disk måste du skapa två partitioner och sedan kan du installera windows 7 på ena och xp på andra.

simon11Medlem sedan feb. 20123 inlägg

den var så liten 40 gb så tänkte jag att kanske det går bra med extern
viste inte att det går långsamt via usb faktisk.
tack

noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

Ingen orsak.

Det är som sagt bättre om du lagrar dina filer på den externa disken och använder systemdisken till att lagra dina operativsystem på.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)