PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Hej!
Har ett par filmer i mpeg2-format som är på 5-7GB vardera (runt 2h film/fil). Dessa skulle jag vilja komprimera i något lämpligt format. De ska fortfarande ha en "ok" kvalitet. Vad använder jag för program för att göra det? Har googlat runt men hittar bara en massa suspekta freeware-program som känns lite suspekta. Någon som har erfarenhet av något vettigt program?
/r Provade ett program som hette AutoGK, men de filerna blev ju sjutton större än originalen...
/Per
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Personligen föredrar jag Avidemux. Lite förvirrande GUI kanske, men ett bra program.
Format förslagsvis MPEG4-AVC (h.264) med AAC-ljud, och allt lagt i en mp4-fil.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Mpeg streamclip. Ser billigt och suspekt ut, men är sjukt kompetent för att vara gratis och finns till både mac/pc.
Vad är det för upplösning? Fiddlers förslag är bra, men skulle kunna tipsa om lämplig bitrate.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Filmerna har upplösningen 576x720. Får ta och prova avidemux, när jag får tid. Jag återkommer med resultat. Tack för tipset! :)
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg När jag bara pressar om filer kör jag VirtualDub, x264 ~1000-1500 kbps.
Handbrake klarar ju också av att komprimera om filer, lite snällare gränssnitt.
Hur har du gjort för att få ett sånt märkliga dimensioner förresten? Filmat med stående telefon?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Mr. N. skrev:
Hur har du gjort för att få ett sånt märkliga dimensioner förresten? Filmat med stående telefon?
720x576 kanske låter bättre :P
Filmerna är digitaliserade VHS:er.
Har inte hunnit testa något verktyg än, men det ska jag definitivt göra snart.