webForumDet fria alternativet

Undringar om Android...

7 svar · 1 721 visningar · startad av Danne V

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Har haft min HTC Desire Z ca en månad nu, och börjar väl bli van.
Men det är några grejer jag inte fattar.

1. Använder systemets webbläsare (testade Opera - gillade inte). Hur kan jag få nya webbsidor att öppna i nya flikar? Och hur navigera mellan flikar?

2. Som jag fattar måste man stänga app/program för att starta ett nytt. Måste man det? Om jag t.ex. använder GPS:en i bilen kan jag alltså inte samtidigt lira musik på mobilen, eller?

DrydenMedlem sedan aug. 200212 245 inlägg

Danne V skrev:

1. Använder systemets webbläsare (testade Opera - gillade inte). Hur kan jag få nya webbsidor att öppna i nya flikar? Och hur navigera mellan flikar?

I webbläsaren, tryck på MENU-knappen och välj Fönster. Där har du ett +-tecken för att lägga till ett nytt webbläsarfönster. Tryck på MENU-knappen igen och Fönster för att bläddra bland de du har öppna.

Tillägg: Du ville ju öppna länkar i nya fönster/flikar. Missade det. Håll inne fingret på aktuell länk så får du upp en meny där du bland annat kan välja att öppna i nytt fönster.

Danne V skrev:

2. Som jag fattar måste man stänga app/program för att starta ett nytt. Måste man det? Om jag t.ex. använder GPS:en i bilen kan jag alltså inte samtidigt lira musik på mobilen, eller?

Om du trycker på Hem-knappen så borde programmet ligga kvar i bakgrunden och köra, om det har stöd för det. Det borde innebära att du kan köra navigering och lyssna på musik samtidigt.

Tillägg: Håller du inne Hem-knappen så får du upp en lista med program som för närvarande körs.

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

1. Inbyggda webbläsaren har väl inga flikar men du kan navigera mellan olika öppna fönster genom att trycka meny -> fönster.

2. Det är inga problem att lyssna på musik och ha GPSen igång samtidigt. Gå till hemskärmen istället för att trycka bakåt så stängs inte applikationen.

Tack Dryden och lilja.

Just det, menade nog inte flikar, utan fönster.
Det verkar alltså som om en del program/appar kan köras simultant, men inte andra...
Nej, jag ser inte vilka program som f.n. körs om jag håller nere Hem-knappen. Bara de som använts "senast". Där inkluderas både den/de som eventuellt körs och de som körts men stängts ner... men det är OK ändå...

Ojdå, senaste programmen menade jag såklart på att hålla inne Hem-knappen.

Jag vet inte hur det är riktigt på Android och bakgrundskörning av applikationer men på iPhone (vilket inte hjälper dig i det här fallet) har inte alla appar stöd för det utan stängs ner när man trycker på hemknappen.

Dryden skrev:

Ojdå, senaste programmen menade jag såklart på att hålla inne Hem-knappen.

Jag vet inte hur det är riktigt på Android och bakgrundskörning av applikationer men på iPhone (vilket inte hjälper dig i det här fallet) har inte alla appar stöd för det utan stängs ner när man trycker på hemknappen.

Jamen då e vi i fas. Samma här på båda punkterna. "Hem" = senaste apparna, och somliga program kan rulla i bakgrunden och andra kan inte det.

Börjar gilla den där lilla manicken. Det enda jag stör mig på litegrann är att den drar så förbannat me kräm om man kör t.ex. internet eller wifi eller gps eller liknande. Men har delvis kommit runt det genom att köpa en laddare att ha i bilens tändaruttag. Annars får man passa sig.

Danne V skrev:

JMen har delvis kommit runt det genom att köpa en laddare att ha i bilens tändaruttag. Annars får man passa sig.

Ja, billaddare är standard numera.

Som sagt, jag reserverar mig för felaktigheter i mitt påstående om bakgrundskörning av appar på Android.

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Android i sig har fullt stöd för program som körs i bakgrunden men det garanterar inte att programmet är skrivet på det sättet. Om du vill se vilka program som är igång (många i "viloläge") kan du ladda ner exempelvis Advanced Task Killer. Men bara för att du kan se och döda processer i Android på det sättet ska du inte göra det. Android sköter detta bäst själv!

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb