webForumDet fria alternativet

Flexibel it-lösning för medelstort företag (reklambyrå)

Program & appar

9 svar · 1 696 visningar · startad av Denkan

Medlem sedan juni 2002256 inlägg
Frågan#1

Gomorrn wF!
Jag tar en titt på vår it-lösning på jobbet och vill lämna förslag på bättre lösningar som ligger mer i tiden. Och jag vill gärna bolla idéer med era kloka huvven.

Vår nuvarande situation är som följer:

• 15-25 pers
  • Vi har sen 2007 en fysisk server i serverrummet med Microsoft SBS 2003 som sköter konton för mejl/kalendrar och gemensam filserver. Låst bakom brandvägg och dolt nätverk - dock med vpn-tunnel in. Tillhörande fenomenalt skitdålig webbmail som jag vill slå sönder med trubbig hammare.
  • Backupbandare som manuellt bytas dagligen (drygt).
  • Blandad miljö vad gäller Windows och Mac. Senaste året har näst intill samtliga maskiner byts ut till Macar men enstaka Windows-maskiner kvar. Apples Mail stödjer inte Exchange 2003 (eller tvärtom) så vi tvingas ha Microsoft Office-licenser för att använda deras Entourage (inte populärt).

Jag är ett ganska stort fan av molntjänster över lag och har tittat och lockats mycket av Google Apps for Business.
Vi börjar enkelt så tar vi diverse vidarefrågor därefter:

1. Har någon erfarenhet av Google Apps for Business och kan rekommendera det som lösning här?
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Denkan skrev:

Apples Mail stödjer inte Exchange 2003 (eller tvärtom) så vi tvingas ha Microsoft Office-licenser för att använda deras Entourage (inte populärt).

Såvitt jag vet så lirar ju Thunderbird med MS Exchange utan problem (förutom adressboken), både på Mac och Win. Så dom licenspengarna kan ni ju ha ett kräftkalas för istället. :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vi använder, och har uteslutande använt, Google Apps under de senaste åren för mailhantering och till viss del även dokumentdelning samt kalendrar. Det fungerar ypperligt när man inte är så många (vi är också runt 25 pers). Det värsta som händer är att folk lyckas glömma sina lösenord lite då och då...

Vi (nåja, 90% av oss) jobbar uteslutande i Mac-miljö, så vi har en Mac OS X-server som står och rullar, där vi har externa diskar inkopplade och utdelade på interna nätet som vi använder som filserver. Med TimeMachine på den servern har vi även vår backuplösning mot externa diskar.

I mina ögon är det väl kanske inte en optimal lösning (bl.a. p.g.a. Apples diverse protokoll kan vara problem mot Windows- eller Linux-maskiner), men det har alltid gått att komma runt. Om ni går mot att bli uteslutande Mac-användare, eller power users för dom som inte använder Mac, så är det en helt OK miljö. Lättadministrerad och billig!

Sweet, tack för era svar!

Danne V: Du har rätt, det fungerade. Fick dock inte rätt på kalendern (Lightning) och, som du säger, kontaktlistan. Den verkar heller inte få med mappstrukturer på mailkontona.
Överlag är jag inte förtjust i vår nuvarande Exchange-lösning som ligger internt i nätverket. Meckigt att få till mejl i mobilerna osv också.

SPiN: Schyst, ni verkar ha en liknande lösning jag är ute efter.
Använder ni valfria klienter till mejl och kalendrar och funkar det isf smärtfritt? Behövs inga externa sync-program? Eller kör ni mest via webbläsare?

Mina mål med ev. migrering är att det ska vara flexibelt och klientoberoende. Google Apps verkar lösa mejl/kalender på ett vettigt sätt.

Filserver är ett kapitel för sig dock. En server på kontoret med utdelade mappar är en grund. Men vi behöver också nå filerna hemifrån på ett säkert sätt. Vi har anställda som jobbar utanför kontoret på heltid, så en direktanslutning à la vpn har fungerat vettigt.

En teori jag haft är att ha intern filserver på kontoret som vi på kontoret jobbar snabbt mot. Genom externt program på servern synkas filerna dagligen mot Google Docs (ett särskilt huvudkonto).
Jag tror inte GDocs kan ersätta desktop-program än, men gillar det som fillagring i molnet.
Mapparna på GDocs kan man sedan dela ut till grupperna inom Google Apps-domänen?

Tankar?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Denkan skrev:

Sweet, tack för era svar!
SPiN: Schyst, ni verkar ha en liknande lösning jag är ute efter.
Använder ni valfria klienter till mejl och kalendrar och funkar det isf smärtfritt? Behövs inga externa sync-program? Eller kör ni mest via webbläsare?

Mina mål med ev. migrering är att det ska vara flexibelt och klientoberoende. Google Apps verkar lösa mejl/kalender på ett vettigt sätt.

Filserver är ett kapitel för sig dock. En server på kontoret med utdelade mappar är en grund. Men vi behöver också nå filerna hemifrån på ett säkert sätt. Vi har anställda som jobbar utanför kontoret på heltid, så en direktanslutning à la vpn har fungerat vettigt.

En teori jag haft är att ha intern filserver på kontoret som vi på kontoret jobbar snabbt mot. Genom externt program på servern synkas filerna dagligen mot Google Docs (ett särskilt huvudkonto).
Jag tror inte GDocs kan ersätta desktop-program än, men gillar det som fillagring i molnet.
Mapparna på GDocs kan man sedan dela ut till grupperna inom Google Apps-domänen?

Tankar?

Mailklienter som används är Apple Mail (både i OS X och iOS), jag är den enda som använder något annat (Thunderbird och GMail-appen i Android). Inga externa sync-program så vitt jag vet, men har inte full koll på alla. Google Calendar verkar ju dock fungera ypperligt med iOS och iCal (använder inte själv det).

Angående VPN så är det en historia för sig... Apple verkar inte vilja vara med och leka med vettiga protokoll som Cisco IPSec, utan vi har haft problem med plattformsoberoendet här. Det slutade med att vi fick skapa en PPTP VPN för att det var den enklaste lösningen vad gäller OS X. Å andra sidan var jag knappt inblandad i det, och det kan ha varit skit bakom spakarna ;) Jag vet inte riktigt hur det ser ut med VPN över PPTP på andra plattformar, tyvärr.

Google Docs har vi inte använt på det sätt du beskriver, vi delar oftast dokument med vissa kunder och då rakt över nätet, så där har jag tyvärr inga uppslag.

Hoppas det ger lite kött på benen :)

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Jag borde väl egentligen starta en egen tråd för detta, men jag tänkte fråga dig (Denkan) vad din syn på moln-tjänster är. Du verkar ju vara rätt pro-det. Serverrummet brukar ju generellt vara det som är mest skyddat på ett företag. Data och servermjukvara är i princip oersättlig. Detta säkerhetstänkande verkar vara som bortblåst i dagens diskussion. Idag finns ju möjlighet att lagra både data och migrera hela servrar till en moln-tjänst, och även om leverantören lovar 24/7 tillgänglighet, backup och integritet emot sina kunder så är ju ingenting starkare än sin svagaste länk (nyfikna anställda hos moln-providern exempelvis) och risken för hacking-attacker mot de större leverantörerna är väl mer än påtaglig.

Funderingar kring detta?

SPiN: Tack igen, absolut mer kött på benen nu.

Jojoxx: Vettig diskussion. Jag är antagligen långt från hajj på molntjänster egentligen. Jag använder det mycket privat och i organisationer på fritidsbasis, där säkerheten inte ifrågasätts på samma sätt som i företag.
Mitt svar i två punkter:

1. Jag litar inte på alla leverantörer där ute. Pålitlighet är viktigt och jag anser att risken för ett haveri eller nyfikna anställda är högre hos en mindre leverantör i Sverige än en stor internationell leverantör som Google. Jag litar på Google, även om de också uppvisat brist med mail-haveri i feb (dock privat/gratistjänsten). Jag tror helt enkelt inte Google(-anställda) skulle bry sig ett dugg om ett litet företag i södra Sveriges data, jämfört med alla deras andra större och (antagligen) betydligt mer intressanta kunder. Hade jag varit it-ansvarig för NASA hade jag antagligen fått tänka om.
  2. Jag anser inte längre att data i serverrummet/egen backup är säkrare än att ha det i molnen. Visst är en potentiell hackare bara ett login från diverse data, men samma princip gäller om man har vpn-tunnel mot interna servern. Eller har webbmail. Just hos mindre och medelstora företag är man dessutom bra på att slarva med säkerheten, oftast pga brist på kunskap, så för dem tjänar man nog på att ställa sig i ledet med alla andra som förlitar sig på ett molnföretags tjänster. "Är det gott nog åt X, borde det vara gott nog åt oss"-principen.

Kul om vi får igång en diskussion om ämnet.

Åter till mina tankar...
Jag har fått beslutångest ang att flytta mejl och kalendrar till Google Apps. Iom vi sitter på en avbetald server med SBS2003 och ändå kommer behöva använda den som filserver.
Kanske tjänar vi på att bara uppgradera den till SBS2011 för en engångskostnad, som verkar lösa en hel del klienters problem med Exchange.

Att använda Google Docs som online-backup verkar fallera på varje konto "endast" har 25GB lagringsutrymme. Vår server har förstås mångt mkt mer data. Och andra backup-lösningar online kostar för mycket, vad jag sett.

Trist, kanske är vi inte riktigt där än så vi kan förlita det mesta på molnen.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Du har också Office 365 som alternativ. Troligtvis en lite högre instegskostnad än Google men användarna hamnar i en miljö de är vana vid.

legis: Jag har kikat närmre på Office 365 nu. Det verkar onekligen ett vettigt komplement - om man redan är Office-användare. Hos oss är vi dock på väg bort från endast Office. Det är lite spridda skurar mellan Microsoft-/Apple-/diverse-produkter.
Hosted Exchange hade varit smidigt iom det då inte hade varit låst bakom vårt nätverk och brandvägg.

Men när jag nu väljer lösningar vill jag att man i framtiden kan vara så flexibel som möjligt och antingen låta användaren välja de verktyg de jobbar bäst i, alternativt kunna revidera policyn utan att det medför drastiska ändringar och kostnader igen.

Vad jag kommit fram till:
Office 365 är bättre om man är heavy Office-användare. De klarar de avancerade mallarna och uppgifterna, men föredrar att ha desktop-produkterna också och rullar enligt de flesta röster bäst på Windows-system.
Google struntar i vilka klienter du väljer att använda deras tjänster med. Deras funktioner är mer stand alone, men t.ex GDocs webbgränssnitt gör inte jobbet i närheten så bra.

Mina idéer dras nu igen åt:

1. Lägga över mail/kalender/grupper på Google Apps - ett första steg mot molnet, som förhoppningsvis bara blir bättre.
  2. Ha kvar SBS2003-burken som filserver på kontoret iom den redan är riggad med VPN osv.

Isf finns ytterligare ett önskemål:
Visst borde man kunna synka användare & grupper (AD:t? LDAP?) mellan SBS2003 och Google Apps?
Så när jag skapar användare i Google Apps och adderar den i gruppen "Projektserver" så skapas samma login på SBS?

Hade ju varit guld....

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Nja, båda tjänsterna är beroende av webläsaren. Visst kan du installera Office på desktop men det är inte nödvändigt. Båda tjänsterna har sina små problem med webbläsarkompatibilitet och såvida Google inte fixat sina problem har de sämre kompatibilitet.

Här är t.ex. ett test från PC World som svenska IDG översatt:
http://cloud.idg.se/2.16150/1.393681/office-365-mot-google-docs--funktion-for-funktion

Båda tjänsterna ska klara att synka mot AD.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)