legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Idag annonserades det att Microsoft köper Skype. Jag tror att jag använt det en gång själv och det var många, månag år sen. Jag har sett det nämnas ofta men inte många gånger av svenskar. Nu är ju MS enormt USA-fokuserat, men själv är jag skeptisk. Det är ju uppenbart att det bl.a. köps för att integreras med Windows Phone, men det finns redan inbyggda funktioner i t.ex. OCS + Exchange.
Använder folk verkligen Skype idag?
Priset: 8,5 Miljarder dollars, kontant.
ShakorMedlem sedan aug. 201035 inlägg Många småföretag som kör med Skype för internkommunikation, funkar riktigt bra för det :)
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Vi använder skype i våra distribuerade utvecklingsteam. Fungerar oftast rätt bra för både IM och röstsamtal. :)
Men mycket pengar är det!
cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg Använder det både privat och i jobbet. I jobbet med t ex folk på andra sidan och då har det fungerat riktigt bra (bra ljud/bild).
Privat funkar det även där klockrent, brukar använda det i min IPhone.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Använde Skype för några år sen privat, och visst fungerade det bra.
Frågan är väl hur Microsoft har tänkt sig att använda tekniken.
På jobbet har vi OCS som funkar kanon, särskilt ihop med LiveMeeting. Kan inte se att Skype skulle vara ett bättre alternativ för oss.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Samma här Pedda, även om vi numera gått över till Lync. Det pratas om Xbox etc med så min gissning är att den kommer att bli konsumentinriktad och jag skulle inte bli förvånad om den även integreras med Live-tjänsterna.
Lite överraskande köp oavsett vilket, iaf för mig. Dessutom kanske alternativen är ganska få.
Nu kanske jag låter cynisk, men jag undrar hur lång tid det tar innan man avvecklar Linux-klienten, alt. lägger till lyxfunktioner som bara funkar på MS's egna plattformar.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg ...ja, inte gillar jag att MS köper Skype. Kan de inte hålla fingrarna borta från något. Maktgalna.
MS känns rätt desperata, jag tror aldrig de får igen den investeringen.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Jag använder flitigt denna mjukvara för att ha kontakten med alla kvinnor i öster. Det är jag nog inte ensam om...
I andra länder är nog Skype vanligare än i Sverige. Sverige har, efter omständigheterna, rätt låga samtalstariffer för fast och mobil telefoni. Jag ringer för samma summa från min mobil TILL Australien som min precis hemkomna vän ringer INOM Australien.
Andra länders befolkning har större incitament att använda Skype än Svenskar. Av den anledningen tror jag inte att Sverige är så representativt bland Skype-användarna.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Jag använder skype rätt så mycket inom arbetet, bl a för telcos med kunder samt outsourcade utvecklare.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg ja Skype är rätt vanligt utomlands, har bekanta i Singapore och Tyskland som är flitiga användare. Det är självklart för dem att man har skype :)
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Jag hoppas att M$ in fuckar upp Skype.
Fan! Det här kom som en nyhet för mig... Använder Skype dagligen till i princip allt jag gör. Sitter med en rätt taskig anslutning här och t.ex. MSN fungerar inte alls längre efter deras senaste uppdatering, linan är inte tillräckligt stadig utan man loggas ut precis hela tiden.
Skype däremot fungerar klockrent med både Text och Samtal, dock så orkar inte riktigt videon med. Så hoppas hoppas hoppas att dom inte gör Skype till ett skitprogram nu.