allt du skriver går utmärkt, har tyvärr inte hållt på med det där på länge så jag kan inte tipsa om exakt vilket program.
Men rippa DVD funkar bra med Imgburn. Kan behövas slysoft anydvd om skivan är "jobbig".
10 svar · 1 981 visningar · startad av haider
Dels skulle jag vilja ha DVD-rip programrekommendationer. Det finns en uppsjö av dem och även om man hittar något bra så har de brister.
Sedan undrar jag om man skulle vilja baka samman två ljudspår i en MKV fil. Säg att filmen är 23fps medan ljudet kommer från en källa med 25fps.
Går det att matcha dem om det visar sig att båda filmerna är identiska - de är väl identiska antar jag, med den enda idiotiska skillnaden att fps:en är annorlunda i USA än här i Sverige?
allt du skriver går utmärkt, har tyvärr inte hållt på med det där på länge så jag kan inte tipsa om exakt vilket program.
Men rippa DVD funkar bra med Imgburn. Kan behövas slysoft anydvd om skivan är "jobbig".
Tack Danny,
Handbreak har jag provat och den är rätt OK, inte helt klockren dock. Ska kika på dina rekommendationer.
Men du besvarade faktiskt inte hur man går tillväga med audio från källor med skilda FPS. Jag inser att jag troligen tänkt fel, att fps och audiospåret inte har med varandra att göra eller? Har ljudspåren exakt samma längd oavsett om videospåret har olika FPSer (pratar nu om samma film)
Men du besvarade faktiskt inte hur man går tillväga med audio från källor med skilda FPS. Jag inser att jag troligen tänkt fel, att fps och audiospåret inte har med varandra att göra eller?
Nja, jag svarade att jag inte kommer ihåg vilket program som är bäst :) det är väl så att video-spåret har ett antal Frames Per Second. Det är i sin tur synkat med ljudspåret. Tror inte de har med varandra så mycket att göra annat än att man väljer när respektive spår ska starta i filmen (container-formatet, avi typ). Tror det heter pull up (resp down) när man ändrar FPS på videospåret.
Nu börjar det bli lite över vad jag kommer ihåg av detta. Någon annan kanske kan ge mer konkreta tips. Till Mac också va.
det "bästa" kanske är om du tar en fullfjädrad filmeditor typ Premiere eller motsvarande. Då kan du få det precis som du vill, men sådana program är lite svåra att komma igång med samt att de är oftast inte gratis.
Edit: Glöm vad jag skrev innan. Blandade ihop lite saker :S
Jo. Detta med HandBrake.
Om jag väljer Source: Folder så får jag många titles. Hur gör jag så att alla titles kodas/stoppas i kön för konvertering?
När jag konverterar video brukar jag använda MEncoder, vilket fungerar fantastiskt bra. På jobbet brukar det sluta med att jag får konvertera om filmer editerade i Adobe Premiere för att kvalitet och framförallt storlek på fil inte blir bra... ;)
"Tyvärr" är det terminalbaserat, men jag sitter ju gärna i Linux så för mig känns det helt ok -- men det passar ju inte alla.
MEncoder och MPlayer fungerar även i Windows och på Mac, så om du följer denna guide så ska du se att det blir bra: http://kemovitra.blogspot.com/2009/08/mencoder-ripping-dvd-to-mkv-format.html
Om du vill ha ännu bättre kvalitet kan du testa att öka upp refresh rate och bitrate.
Som sagt, det är väl inte alla som gillar att sitta i en terminal -- men jag tänkte slänga ut förslaget här ivf.
konvertera om filmer editerade i Adobe Premiere för att kvalitet och framförallt storlek på fil inte blir bra... ;)
då har man ju gjort fel i Premiere om man inte fått det resultat man vill. Gör om gör rätt isåfall :)
då har man ju gjort fel i Premiere om man inte fått det resultat man vill. Gör om gör rätt isåfall :)
Ja, självklart! Vi arbetar egentligen inte med film, men för vissa kunder kan vi producera det. Så vi sitter inte på någon djup kunskap, vare sig filmproducering eller Adobe Premiere. Det var mer ett sätt att tala om att MEncoder inte behöver vara så svårt, då det går att uppnå bra resultat med lite kunskap -- vilket kanske inte går att säga om Adobe Premiere. ;) (jag har själv aldrig suttit med Premiere, kan ju vara SBS då -- skit bakom spakarna ;))
Jag försöker inte säga att Premiere är kass på något sätt, alltså.
http://www.slysoft.com/sv/
AnyDVD + CloneDVD = perfekt kombination ;)
När jag konverterar video brukar jag använda MEncoder
Det här var rätt overkill för mig.. Ska hålla mig till det jag kan så länge :)