webForumDet fria alternativet

Hard disk error..

12 svar · 1 920 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

Vet inte om detta inlägget kommer rätt men provar.
Datorn hänger sig vid uppstart, inte varje gång men ganska ofta. Den hänger sig vid "loggan" och vi komer aldrig in i den. Den är omformaterad nu men problemet är kvar.
Efter att loggan stått still i ca 3-4 minuter kommer det fram en svart skärm där det bla. står hard disk error.
Vad är hård disken ?? Är det det samma som operativsystemet ??? Vi har vista på den och jag ska till veckan sätta in windows 7 på den. Men funderar på om det är nått annat fel och då lär det ju kvitta vilket op-system jag har.
Oerhört tacksam för hjälp // Maggan

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Hårddisken är den hårdvara där man har program och filer lagrade. Ett av programen (en mjukvara) är operativsystemmet (Windows, Linux eller vad du har). Det är alltså inte riktigt samma sak. Det borde gå att skruva på datorn och öppna och ta ut själva hårddisken och köpa en ny i affär (jag minns att det finns olika sorter hårddiskar som antningen är SATA eller EIDE tror jag). Det är viktigt att det inte blir problem så bäst borde vara om du frågar affär eller verkstad. Det är då ett fel på din hårddisk eftersom det står så.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kom ihåg att hårddisken är både billig och lätt att byta. Det finns egentligen ingen anledning att köra över Vista som Operativssystem. Det bästa är att ta bort disken det ligger på ;-).
Så öppna maskinen, ta bort de två kablarna till disken, köp en ny och starta med Win7 istället.
Senare kan man koppla upp den gamla disken löst vid sidan och ta över det material som man vill komma åt.
Lösningen är sällan att bara formatera och skapa nytt, lösningen är uppdatering av rätt grejor.

Ok, misstänker ju att hårddisken är trasig, hur vet jag vad som är hårddisken ??

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Här har du lite olika bilder på en hårddisk: http://www.google.se/images?hl=sv&q=harddisk&oi=image_result_group&biw=1280&bih=840

GunnarD skrev:

Här har du lite olika bilder på en hårddisk: http://www.google.se/images?hl=sv&q=harddisk&oi=image_result_group&biw=1280&bih=840

Tackar Gunnar, nu vet jag var den sitter med ;)
har konstaterat att det nog inte är så svårt eller dyrt att byta hårdisk, just denna kostar jnu inte mer än 500 :-
Jag blir mer övertygad nu om att den är trasig, men vänder mig än en gång till er så får ni se vad som står på skärmen när han hänger sig. Hoppas ni kan läsa vad som står...

bildskärmen.jpg

Byt du ut hårddisken direkt. Det som efterfrågas i tredje bilden är just något bootbart, hårddisk eller CD.
Om det är en bred flatkabel till disken är det en IDE om det är en (oftast) röd smalare är det nog en SATA, om du har SATA kontakter på moderkortet kan du ersätta IDE disken med en SATA utan problem, dessa kräver dock en annan strömförsörjningskontakt.
Du gjorde ju en bra sammanställning av bilderna, så varför inte ta en bild på hårddisken där kablaget är kopplat!

En slarvig bild, men du ser att det finns olika kablage på denna.

CIMG1668.JPG
PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag tycker det är lite gulligt att du kallar datorn för "han"... :e

Jo du Poteta...så klart är det en han. Kan ju bara göra en sak i taget nu ;) (Obs skämt)
Lasp... Jag har hittat en exakt likadan hårdisk på Onoff och tänker beställa den. Visst blir det rätt då? Är det bara att plugga dit den sen och köra in Windows 7 då ???
Ps. Var ju lite kul att se hur allt såg ut inuti lådan, min grabb har studerat allt lite närmare nu och tänk jag vågade tom. lyfta ur disken ;)

hårdisken.jpg
b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Är den exakt likadan tror jag det. Liknande har hänt för mig. Jag köpte en ny utan att kolla om det såg likadant ut. Det passsade inte p g a skillnaden mellan SATA och IDE. Jag kontaktade affären och bytte till rätt och det fungerade bra att byta.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Japp, du har SATA-anslutningar på disken och du kan ta i princip vilken 3,5 tums hårddisk som helst med SATA, alla passar. Så varför inte passa på och köpa något större än 640Gb? Eftersom kronan är så stark mot dollarn just nu så har hårddiskar rasat i pris rejält. Om man kollar här på Prisjakt syns det hur löjligt billigt det är idag... :)

Men tänk på att ta en som snurrar med 7200 varv/minut, de med 5400 varv är långsammare att jobba med och lämpar sig mest för en server.

Var precis ut på NetOnNet och handlade en snabb SSD och 6Gb DDR3 1600 för att se vad det kan göra för min maskin.
Men maggie, det är bara att köpa vilken SATA disk som helst, koppla in dessa två kablar och starta med CD skivan så ordnar allt sig. Stoirleken kan man, i detta fall, bortse ifrån ;-)
Håller tummarna säger Lasp

Det är faktiskt viktigt att folk vågar sig på att öppna och studera innanmätet.

Jag tackar er alla för er hjälp... Tänk vad mycket hjälp jag fått på detta forum tycker det är så fantastiskt...Tack, tack...Nu ska jag beställa ;)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)