Någon som har upplevt att Thunderbird har ändrat sitt beteende på sistone?
Jag har använt Thunderbird under ett par års tid nu. Det har alltid fungerat som så att det är inte förrän när jag öppnat programmet, som nya meddelanden åkt in i inkorgen från servern.
Numera, sedan en eller två veckor tillbaka, så plingar det till i datorn och så åker nya meddelanden in i mejlprogrammet direkt, utan att jag har startat det. (Det visar sig när jag väl öppnar programmet. Då finns de nya meddelandena redan nerladdade.) Det plingar då också, alltså när jag öppnar programmet.
Jag kan nu också se en liten brevsymbol nere till höger, när det kommit in nya meddelanden.Dvs. innan jag öppnat programmet. Detta har jag aldrig observerat tidigare, kanske beroende på att de tidigare inte laddats ner förrän jag startat Thunderbird.
Serverinställningarna är inte ändrade:
Version: Thunderbird 3.1.7
Verktyg/kontoinställningar/serverinställningar
Tre översta kryssrutorna ibockade:
- Kontrollera om det kommit nya meddelanden vid start
- Kontrollera var… minut om det kommit nya meddelanden
- Hämta alla nya meddelanden automatiskt Plingandet är också nytt. Det har jag aldrig hört tidigare.
Några idéer, vad som kan ha ändrats? Ny version? Jag vill gärna ha det som tidigare.
Jag har nyss ändrat till Microsoft Security Essentials (tidigare använde jag Norton antivirus)
När jag har TB igång, utan att jag tar hämta mail så kan det dyka upp en mail-ikon i systrayen. Kollar TB, inget mail!? Konstigt! Men, om jag då tar manuellt hämta mail så har det kommit ett spam!!! Men detta händer bara spam då alltså (ett som är auto-sorterat som skräp alltså).
Tycker också detta fenomen varat rätt länge, minst ett år, för min del.
Låter ju som TB är igång på nåt sätt. Kolla om det ligger nån process som heter något likt Thunderbird eller är märkt med deras information i Aktivitetshanteraren.
Har du nåt plugin/tillägg som styr programmets beteende vid uppstart/stängning eller mottagande utav mail? De kanske uppdaterats så TB börjar bete sig som det gör.
@Danne Det där råkar jag ut för också nån gång ibland, då är det oftast spam eller dummy-mail (från 1970 utan ämne och innehåll). Gissar att det sorteras bort för snabbt så programmet inte hinner uppdatera sig men ändå får ut "ny mail"-ikon och meddelande.
Låter ju som TB är igång på nåt sätt. Kolla om det ligger nån process som heter något likt Thunderbird eller är märkt med deras information i Aktivitetshanteraren.
Har du nåt plugin/tillägg som styr programmets beteende vid uppstart/stängning eller mottagande utav mail? De kanske uppdaterats så TB börjar bete sig som det gör.
@Danne Det där råkar jag ut för också nån gång ibland, då är det oftast spam eller dummy-mail (från 1970 utan ämne och innehåll). Gissar att det sorteras bort för snabbt så programmet inte hinner uppdatera sig men ändå får ut "ny mail"-ikon och meddelande.
Tack för välkomsthälsning och tips. :)
Jag hade redan tidigare kontrollerat och sett att det fanns en TB-process igång, trots att programmet var stängt, men jag trodde det skulle vara så.
Nu har jag startat om datorn och kan konstatera att TB-processen bara är igång när programmet är öppet. När programmet stängts, är det ingen process igång heller.
TB beter sig som normalt igen!
Varför TB-processen var igång hela tiden förut, har jag dock ingen förklaring till.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2