webForumDet fria alternativet

cachade sidor

7 svar · 1 283 visningar · startad av anneli

anneliMedlem sedan dec. 20104 inlägg

Hej! Undrar hur någon i mitt hushåll kommit till att läsa min e-post utan att mig veterligen avslöjat lösenuppgifter? Kan man via caschade sidor hamna i en tidigare vy där eposten varit öppen. Förstår inte riktigt hur man kan söka på olika sätt, information i användarens dator!
/Anneli

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Hej och välkommen till wF, jag tror inte att eposten i sig har caschade sidor. Men lösen kanske ligger kvar. Så har jag det, men jag är ju ensam på denna maskin.
Var maskinen nerstängd emellan varven?

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

anneli skrev:

Hej! Undrar hur någon i mitt hushåll kommit till att läsa min e-post utan att mig veterligen avslöjat lösenuppgifter? Kan man via caschade sidor hamna i en tidigare vy där eposten varit öppen. Förstår inte riktigt hur man kan söka på olika sätt, information i användarens dator!
/Anneli

Beror lite på hur du själv läser din e-post. Är det en webmailservice som t.ex. hotmail eller gmail? I så fall kanske du har sparat login i webbläsaren, eller inte loggat ut manuellt efter användning.

Alternativt kan folk ganska enkelt installera program som läser av och sparar alla tangenttryckningar du gör. Det räcker t.ex. med att ha en USB-sticka ansluten medan du använder datorn. På så sätt kan man komma åt bl.a. loginuppgifter. Om någon i din familj anser sig ha starka skäl att komma åt dina mail kan det mycket väl vara så.

Å andra sidan: Ibland skickar man mail till fel mottagare av misstag. Eller så har den du korresponderat med berättat om innehållet i mailen. Eller så har du gått från datorn en stund med mailen uppe. Eller så har vederbörande mer avancerade grejer och kan scanna av vad du skickar och tar emot i realtid. Eller så har man kopplat upp en remote desktop. Eller.....

Har du frågat vederbörande?

Hej! Tack.
Jag har aldrig sparat min e-postadress i datorn. Skriver in vid varje användningstillfälle.
Man påstår att e-postsidan gick att plocka upp i öppnat läge???? Det förbryllar mig.

Jag har aldrig sparat min e-postadress i datorn. Skriver in vid varje användningstillfälle.
Man påstår att e-postsidan gick att plocka upp i öppnat läge???? .....i öppnat läge som caschad fil, menar jag. Det förbryllar mig

joserMedlem sedan mars 2002634 inlägg

Det är möjligt, om den låg i cachen och cachen inte var tömd så borde den finnas i historiken. Tänk på att den användare som är inloggad på datorn brukar få en egen cache som andra inloggade inte tömmer.

Om du använder Internet Explorer, kontrollera i inställningar under fliken Avancerat att inte säkra anslutningar (https://) sparas i cachen utifall du inte vill tömma cachen varje gång.

Tack Joser. Har klickat i så att tempfiler rensas vid varje gång datorn stängs av.
/Anneli

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Flyttas från "Övriga frågor".

128 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)