webForumDet fria alternativet

Torrentprogram

6 svar · 578 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

Förklara för mig hur de fungerar. Är det så att det man laddar ner hamnar i en mapp och att man sen delar ut från den med ?
För visst delar man ut hela tiden med? Går torrentprogramet igång så fort jag startar datorn och ligger och jobbar "bakom".
Tror min dotter håller på att laddar ner i sin dator och den sista tiden krånglar vårat bredband, får för mig att det blir för mycket trafik i ledningen och därför tappar vi kontakten hela tiden. Jag ska ta ett "snack" med henne om detta idag...Om nedladdningen alltså ;)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Mera info om bittorrent: http://sv.wikipedia.org/wiki/BitTorrent

Men principen är att det man laddar ner delar man ut så att andra kan ladda ner det från ens dator.

Om torrent programmet går i gång automatiskt är en inställnings/konfigurations fråga så det är svårt att svara på i ditt fall men det är möjligt att göra så att det startar automatisk.

När det gäller ditt problem så testa att stänga av hennes dator, om erat bredand fortfarande krånglar då så är det inte hennes dator, krånglar det inte så kan det vara hennes dator.

Men tack

Hur ser jag om det programet går ?? Blir mer och mer säker på att det är nått sånt som spökar...

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

beror helt och hållet påvilket torrentprogram som skulle köras, det finns rätt många varianter av torrentklienter.

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

maggie skrev:

Hur ser jag om det programet går ?? Blir mer och mer säker på att det är nått sånt som spökar...

Som Gunnar D skrev: stäng av hennes dator. Blir det bättre?

Annars: Har ni trådlöst uppkoppling mot ert modem? Är ni i så fall säkra på att ingen obehörig ligger och utnyttjar det? Har du ringt till supporten hos din bredbandsleverantör och bett dom kollat? Har du testat https://www.bredbandskollen.se ?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

På den sidan jag länkade till så finns under rubriken klienter ett antal vanliga "torrent program" så kolla om någon av dom är startade/installerade på hennes dator.

Vi har en stationär dator som är kopplad med nätverkskabel och två bärbara som går på trådlöst. Kan jag någonstans se om någon annan surfar på vårat ??? Eller hur gör jag för att förhindra det ?
Sen har jag också kommit på nu att det dagtid oftast går jättebra, men på kvällarna kan det vara helt kört...Tänker mej då att "trafiken" är högre när alla kommer hem från jobb och sätter sig och börja ladda ner, kan det vara så eller är jag helt ute och cyklar ??? Att det skulle vara orsaken till att vi blir utslängda hela tiden. Ska kolla på hennes dator när jag kommer hem idag.

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb