webForumDet fria alternativet

Volymlicens - Vad menas?

7 svar · 3 488 visningar · startad av Gildebrand

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

På skolan där jag jobbar med IT, har vi snackat ett tag om att vi skulle vilja gå upp på W7 (från XP). Vi fick lite priser och regler från något företag för ett tag sen som sa att W7 skulle kosta 200kr per dator och år, samt att vi skulle behöva köra in W7 på ALLA våra XP maskiner. Oavsett vilken sorts licens det var på dem.

Nu är det såhär att alla våra XP-datorer kör inte våran volym-licens, utan endel har den licensen som levererades med datorn. Okej om vi måste byta ut de datorer som kör volym-licensen, men hur tusan kan de säga att vi måste installera om datorer med fristående licenser som är knutna till datorn?

Idag loggade jag in på Microsoft Volume Licensing, och kikade runt lite. Jag kikar in på sidan för produktnycklar, och där finns en jä*la massa program. Med i listan ligger W7 Pro, av typen MAK, som vi tydligen ska få aktivera 500 gånger.

Är det här en licens som vi får installera på våra datorer? Eller?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Rent spontant skulle jag säga ja, men jag vet ju inte vad ert volymlicensavtal säger. MAK=Multiple Activation Key och det innebär att samma nyckel kan användas för att aktivera ett visst antal datorer, i detta fallet 500. Varje maskin kan aktiveras separat mot Microsoft eller så har man en aktiveringsproxy med hjälp av VAMT för att ha en central aktiveringspunkt mot Microsoft.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Licenser som är levererade och installerade på datorerna när dom kommer är oftast OEM licenser och är knutna till datorn den kom med och kan inte flyttas till en annan dator.

Volymlicenser innebär att du köper ex. 500 licenser och får en licensnyckel som du kan aktivera 500 gånger.

Så det är rätt W7 license som du hittat, ni har sagt att ni vill ha 500 licenser och betalar för det. I.o.m att ni betalar för det så finns det ingen anledning till att inte installera det på datorerna, ju fler datorer ni installerar det på desto billigare per dator eftersom ni betalar en klump summa per år för X antal licenser oavset hur många ni sedan använder..

Fast vi har inte betalat särskilt för W7, inte vad jag vet iallafall. Däremot tror jag vi betalat något årligen för MSDN och lite annat till MS.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det beror helt på hur ert avtal ser ut. Avtalen är ofta väldigt individuella. Ni behöver inte ha betalt för W7 specifikt för att få lov att uppgradera. Till exempel kanske ni har Software Assurance i vilket uppgraderingar till nya versioner ingår.

Får kolla på det så fort jag hinner dådå :)
Men en fråga om MAK. Kan man installera om en dator utan att det räknas som ytterligare en aktivering?

Nu var jag in på licensing och kollade lite, och det verkar som att vi har Software Assurance, för det finns en flik med denna titel, med olika förmåner under, och där ligger bland andra Windows 7 Enterprise. Men under produktnycklar så finns det lite olika nycklar till W7. Det står inte vilken version av W7 på någon av dem. Två av nycklarna är MAK, den ena på 50 aktiveringar och den andra på 500. Sen är det två stycken W7 av typen KMS också och där står inte hur många aktiveringar som ingår. Vad menas?

Bland nycklarna finns också Office2010, också med 500 nycklar, men Office fanns inte med under Software Assurance, hur tolkar man det?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Här kan du få en del hjälp, bland annat skillnaden på MAK och KMS http://www.microsoft.com/licensing/existing-customers/product-activation-faq.aspx

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)